آمریکا: پیش از مذاکرات به ایران امتیاز نمی‌دهیم 

کمتر از یک هفته به مذاکرات احیای برجام، مدیرکل آژانس وارد تهران شد 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

کمتر از یک هفته به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین حکومت ایران و گروهی از کشورهای قدرتمند جهان در وین، سیر رویدادها شتاب می‌گیرد. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شب دوشنبه وارد فرودگاه امام خمینی در تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و معاون امور بین‌الملل، حقوقی، و مجلس آن نهاد، قرار گرفت. آقای گروسی قرار است صبح سه‌شنبه با محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، بازدید کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، «گفت‌وگو درباره ایجاد چارچوب مشخص همکاری‌ها» میان ایران و آژانس، از موضوعات اصلی سفر گروسی خواهد بود. آقای گروسی پس از دیدار با اسلامی، با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز دیدار خواهد کرد. 

گروسی پیش از سفر خود در توییتی نوشت که «برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده» به ایران می‌رود، و ابراز امیدواری کرد که «مجرای گفت‌وگوی مستقیم مفید و حاکی از همکاری گشوده شود تا آژانس بتواند به کار ضروری راستی‌آزمایی در این کشور ادامه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که قرار است ریاست هیات ایرانی در مذاکرات وین را بر عهده داشته باشد، نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از این مذاکرات سخن گفت. او گفت، باید روی «جدی بودن» مذاکرات تمرکز کرد و افزود: «آمریکا گزینه‌ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق‌نامه هسته‌ای ندارد… اگر توافق هسته‌ای برخورداری ایران از آن‌را تضمین نکند، پنجره توافق هسته‌ای تا ابد باز باقی نخواهد ماند.» 

ند پرایس، سخنگوی وزیر خارجه آمریکا، در نشست هفتگی خود در پاسخ به پرسشی راجع به اظهارات آقای کنی گفت «نظر مشخصی ندارم»، و تاکید کرد که مسئله تحریم‌ها و قدم‌های هسته‌ای، در محور شش دور مذاکرات قبلی دولت‌های بایدن و روحانی بودند. او گفت که آمریکا خواهان از سرگیری دیپلماسی غیرمستقیم شده است تا این مسائل باقی‌مانده حل شوند و هم ایران اقدامات هسته‌ای خود را کاهش دهد، و هم آمریکا تحریم‌های لازم را رفع کند. 

پرایس در واکنش به برخی گزارش‌ها که مدعی شده‌اند آمریکا برای تشویق ایران به حضور در مذاکرات هسته‌ای به آن کشور امتیاز می‌دهد، گفت چنین چیزی نخواهد بود. او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا خواهان محکوم کردن ایران توسط جلسه هفته جاری شورای حکام آژانس خواهد بود یا نه، گفت اقدامات هسته‌ای ایران اشتباه هستند و به آن کشور قدرت مذاکره نمی‌دهند، اما وعده‌ای برای محکوم کردن این کشور توسط قطع‌نامه مربوطه در جلسه شورا نداد و تنها گفت که آمریکا به روند کار آژانس اطمینان دارد. 

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس در وین، در گفت‌وگو با «وستنیک کاوکازا» گفت: «هنوز فرصت حفظ برجام هست. پیش‌بینی این‌که مذاکرات وین چقدر طول می‌کشند، سخت است. باید تا زمانی که ایران به وین بازگردد صبر کنیم و  اول به مواضع آن گوش کنیم.» 

اولیانوف پس از گزارش این سخنان خود، در توییتی تکمیلی گفت که باید جمله‌ای به آن اضافه کند: «مذاکره‌کنندگان وظیفه دارند به موفقیت برسند و در نظر داشته باشند که این اوضاع چقدر مهم است.» 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه در نشستی خبری، به سفر گروسی و دور پیش روی مذاکرات وین پرداخت. خطیب‌زاده گفت: «امشب سفر آقای گروسی به تهران را داریم. همواره سعی شده است روابط ایران و آژانس فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون سفرهای قبلی سفری سازنده باشد. ما همیشه به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند. ما در چارچوب تحولات و شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.»

خطیب‌زاده به سوالی در مورد اظهارنظرهای فرانسه نیز پاسخ داد و گفت: «به نظر می‌رسد برخی کشورها با نزدیک شدن به آغاز مذاکرات وین، اشتباهات محاسباتی در مواضع رسانه‌ای دارند و سعی می‌کنند جای مجرم و متهم را عوض کنند. من فکر می‌کنم بهتر است همه متمرکز شویم تا گفت‌وگوهای وین جدی باشد. تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که ضد ایران اعمال شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه به سخنان دبیرکل شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز که گفته بود گفتگوهای وین بدون حضور این کشورها به نتیجه نمی‌رسد، واکنش داد. او گفت: «موضع ما کاملا روشن است. آن‌چه در وین انجام می‌شود، تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است. درباره وین دستور کار ما روشن است. درباره منطقه نیز دستور کار ما روشن است. همان‌قدر که با کشورهای منطقه درباره منطقه به صورت دوجانبه و مستقیم در همین منطقه صحبت می‌کنیم، در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه هم با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب هستند و یا به لحاظ قانونی ظرفیتی برای گفت‌وگو دارند.»