رابرت مالی: ایران به «نقطه غیرقابل بازگشت» برای احیای برجام نزدیک می‌شود

«پیشروی‌‌های جمهوری اسلامی ایران زنگ خطر را در سراسر منطقه به صدا در می‌آورد؛ زمان برای بازگشت به برجام کوتاه است»

راب مالی،‌نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران- Mazen Mahdi / AFP

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد که تهران به «نقطه غیرقابل بازگشت» برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت مالی روز جمعه در سخنانی در کنفرانس «دیالوگ منامه» در بحرین گفت که جمهوری اسلامی ایران با «غیرممکن کردن» دستیابی به هرگونه منفعتی از احیای برجام، دست به خطر می‌زند.

او اضافه کرد: «اگر ایران به همین روند از پیشرفت‌هایی که در برنامه هسته‌ای داشته است، ادامه دهد، زمانی خواهد رسید که بازگرداندن منافع برجام حتی اگر قرار باشد به آن توافق بازگردیم، غیرممکن خواهد بود.»

آقای مالی گفت: «پیشروی‌‌های جمهوری اسلامی ایران زنگ خطر را در سراسر منطقه به صدا در می‌آورد... و این باعث می‌شود زمان سریع‌تر بگذرد و ما را وادار می‌کند که بگوییم زمان برای بازگشت به برجام کوتاه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در انتقاد به اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی که ایالات متحده را به راه انداختن «کارزار تبلیغاتی» علیه ایران متهم کرده است، گفت که این اظهارات دلگرم‌کننده نیست و اگر طرف ایرانی بخواهد همین رویه را در پیش بگیرد، متاسفانه در مسیر درستی حرکت نخواهیم کرد.

هشدار امروز سرپرست هیئت مذاکره‌‌کننده آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین پس از آن بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر و در روز چهارشنبه، در جدیدترین گزارش فصلی خود از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی ایران و دسترسی نداشتن بازرسان آژانس به برخی مراکز هسته‌ای ای کشور ابراز نگرانی کرده بود.

هم‌زمان در روز چهارشنبه، ایالات متحده و متحدان عرب آن نیز با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت آن از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، تهران را به ایجاد یک «بحران هسته‌ای» و «بی‌ثبات‌سازی» خاورمیانه متهم کردند.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده اوایل امسال با هدف بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام، با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام مذاکرات غیرمستقیمی را در وین برگزار کردند که پس از شش دور، در خردادماه متوقف شد و قرار است دور هفتم آن هشتم آذرماه برگزار شود.

رابرت مالی روز جمعه در توییتی نوشت که با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، و همچنین قائم مقام وزارت امور خارجه چین درباره مذاکرات برجام گفت‌وگو کرده است. او این صحبت‌ها را «سازنده» خواند و نوشت که سه کشور بر لزوم بازگشت به پیروی کامل از برجام قویا هم‌نظرند.

او اضافه کرد که واشنگتن، مسکو و پکن برای رسیدن به این هدف، از طریق همسوتر کردن مواضع خود در آستانه برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین، با یکدیگر همکاری می‌کنند.