گزینه تحریم دیپلماتیک المپیک پکن روی میز دولت بریتانیا

بوریس جانسون در اوایل سال جاری گزینه بایکوت کامل المپیک را رد کرد

دبیر حزب کمونیست پکن، آتشدان المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را روشن می‌کند- Noel Celis / AFP

در پی نگرانی‌ها در مورد نقض حقوق بشر در چین، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بریتانیا در نظر دارد المپیک زمستانی پکن را «بایکوت دیپلماتیک» کند.

پیش‌تر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز خبر داده بود که این کشور در نظر دارد دست به اقدامی مشابه بزند و تصمیم نهایی در مورد شرکت در مسابقات تا پایان نوامبر اعلام خواهد شد.

این اقدام بی‌تردید به تنش‌ها با چین دامن خواهد زد اما نشانه‌ای است از اعتراض به بدرفتاری با اقلیت مسلمان اویغور در سین‌کیانگ چین که مدارکش مستند موجود است.

به گزارش تایمز، پس از درخواست کتبی نمایندگان حزب محافظه‌کار از نخست‌وزیر برای ممنوعیت حضور نماینده سیاسی بریتانیا در بازی‌های پکن، در حال حاضر دولت بریتانیا موضوع را به بحث گذاشته است تا در این مورد تصمیم نهایی گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون در اوایل سال جاری گزینه بایکوت کامل المپیک را رد کرده و به نماینده‌های پارلمان گفته بود بریتانیا معمولا اقدام به بایکوت ورزشی نمی‌کند. کمیته المپیک ضمن استقبال از سخنان جانسون در ماه فوریه، گفته بود: «همان‌طور که در سال ۱۹۸۰ در مسکو دیدیم، بایکوت ورزشی جواب نمی‌دهد، در واقع ورزشکاران را مجازات می‌کند، در حالی که مشکلات سیاسی بزرگ‌تر را حل‌نشده باقی می‌گذارد.»

هفته گذشته، ایان دانکن اسمیت، یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا که چین پیش‌تر در سال جاری او را در فهرست تحریم قرار داد، ضمن تاکید بر ضرورت واکنش به مسئله حقوق بشر در چین و بدرفتاری با اویغورها، گفت رهبران سیاسی باید به‌‌صراحت روشن کنند که رفتار دولت چین پذیرفتنی نیست. او گفت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و سایر مقام‌های دولتی نباید در رویدادهای المپیک زمستانی پکن حضور پیدا کنند.  

جو بایدن پنجشنبه ۱۸ نوامبر، تایید کرد که آمریکا در اعتراض به نقض حقوق بشر در چین و آنچه واشنگتن نسل‌کشی اقلیت مسلمان اویغور می‌خواند، المپیک زمستانی پکن را بایکوت دیپلماتیک می‌کند. این در حالی است که جو بایدن و شی جین‌پینگ، رئيس‌جمهوری چین، به‌تازگی برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور، در نشستی مجازی شرکت کرده بودند و بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن می‌تواند ناخشنودی عمیق چین را در پی داشته باشد.

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از گفت‌و‌گوی واشنگتن با سایر کشورها خبر داد تا «نظر آن‌ها را در مورد شرکت در این اقدام» جویا شوند.

بیشتر از جهان