چین نمایندگان پارلمان بریتانیا را به دلیل انتقاد از وضعیت اویغورها تحریم کرد

«اچ ‌اند ‌ام» و نایک، از استفاده از پنبه و کتان تولیدی استان سین‌کیانگ خودداری کردند

یکی از  نمایندگان می گوید او تحریم‌های چین را «به عنوان یک مدال افتخار» بر سینه می‌زند-Bulent KILIC / AFP

چین در واکنش تلافی‌جویانه به اقدامات بریتانیا در مورد مسلمانان اویغور، نهادهای بریتانیایی و نمایندگان مجلس این کشور از جمله ایان دانکن اسمیت، رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا را تحریم کرده است.

روز دوشنبه، بریتانیا، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، چین را به دلیل آنچه تجاوز مقامات این کشوربه حقوق بشر در استان سین‌کیانگ خواندند، تحریم کردند.

مقابله به مثل چین، همانطور که انتظار می‌رفت، در بیانیه دولت این کشور منعکس شده است. چین اعلام کرده است که اقدام بریتانیا، «مبتنی بر دروغ محض و اطلاعات نادرست» بوده است. پکن ضمن تاکید بر این که اقدامات این کشور در جهت حفظ حاکمیت، امنیت و توسعه آن است، به بریتانیا هشدار داد: «بیش از این در راه غلط گام برندارید... در غیر این صورت چین قطعا اقدامات دیگری در نظر خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید: «در حالی که بریتانیا در تحریم کسانی که عامل تجاوز به حقوق بشر هستند به جامعه بین المللی می‌پیوندد، دولت چین منتقدانش را تحریم می‌کند. این امر جای تعبیر فراوان دارد. اگر پکن می‌خواهد ادعاهای مربوط به تجاوز به حقوق بشر در سین‌کیانگ را رد کند، باید به منظور روشن شدن واقعیت به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل دسترسی کامل (به منطقه) بدهد.»   

آقای دانکن اسمیت، یکی از منتقدان اصلی چین در پارلمان بریتانیا می گوید او تحریم‌های چین را «به عنوان یک مدال افتخار» بر سینه می‌زند.

در بیانیه دولت چین آمده است که در تلافی تحریم‌های بریتانیا، «طرف چینی تصمیم گرفته است ۹ فرد و چهار نهاد بریتانیایی را که خبیثانه گزارش‌های دروغ و اطلاعات غلط (در مورد چین) منتشر می‌کنند را تحریم کند.»

فهرست تحریم چین، تام توگنهات، ایان دانکن اسمیت، نیل اُبرایان، دیوید آلتون، تیم لتون، نصرت غنی، هلنا کندی، جفری نایس، جوانا نیکولا اسمیت فینلی، گروه پژوهش‌های چین، کمیسیون حقوق بشر حزب محافظه‌کار، دادگاه اویغور و دادسراهای دادگاه اِسِکس را شامل می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: «از امروز، افراد مذکور و افراد خانواده آن‌ها از ورود به خاک چین، هنگ‌کنگ و ماکائوی چین منع می‌شوند؛ دارایی‌های آن‌ها در چین ضبط خواهد شد و شهروندان و نهادهای این کشور اجازه تجارت با آن‌ها را نخواهند داشت. چین حق خود برای اعمال اقدامات بیشتر را محفوظ می‌دارد.»

آقای دانکن اسمیت، نماینده پارلمان و رهبر سابق حزب محافظه‌کار گفته است که او خشم چین را یک مدال افتخار تلقی می‌کند. اسمیت در توییتی نوشت: «این وظیفه ما است که تجاوز چین به حقوق بشر در هنگ‌کنگ و کشتار جمعی اویغورها را انتشار دهیم. آن گروه از ما که در سایه آزادی و حکومت قانون زندگی می‌کنند باید از جانب کسانی که صدایی ندارند، حرف بزنند. اگر این امر موجب خشم چین علیه من می‌شود، آن را به عنوان یک مدال افتخار بر سینه می‌زنم.»

علاوه بر بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز برخی اتباع و نهادهای چینی را تحریم کرده‌اند و چین نیز در رویارویی با آن، به اقدام متقابل دست زده است. 

روز پنجشنبه، هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس خبری گفت که اتحادیه اروپا بر اساس دروغ و اطلاعات نادرست به طور یک جانبه اتباع و نهادهای چینی را به بهانه مسائل مرتبط با حقوق بشر در سین‌کیانگ تحریم کرده است. 

او افزود: «چین موضع محکم خود را در این مورد روشن کرده است؛ افراد خاص و نهادهایی که حق حاکمیت چین را خدشه دار کنند و با خباثت (در مورد این کشور) دروغ و اطلاعات نادرست منتشر کنند، تحریم می‌شوند.»

در این میان، چند نشان تجاری بین‌المللی پوشاک از جمله «اچ ‌اند ‌ام» و نایک، به دلیل خودداری از استفاده از پنبه و کتان تولیدی استان سین‌کیانگ، که در آن به حقوق مسلمانان اویغور تجاوز می‌شود و به بیگاری گرفته می‌شوند، هدف اقدامات تلافی‌جویانه دولت مرکزی چین قرار گرفته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان