مسافران باید برای تزریق نوبت سوم واکسن آسترازنکا رضایت‌نامه بدهند

زائران حج عمره به‌شرط زدن دوز سوم واکسن آسترازنکا می‌توانند وارد عربستان سعودی شوند

شرط ورود زائران به عربستان سعودی تزریق هر دو دوز یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون‌اند‌جانسون و آسترازنکا است‌ـ ATTA KENARE / AFP

مسافران ایرانی که قصد دارند برای حج عمره به عربستان سعودی سفر کنند، با مجوز وزارت بهداشت می‌توانند واکسن آسترازنکا را به‌عنوان دوز دوم یا سوم دریافت کنند، به‌شرطی که رضایت‌نامه کتبی بدهند و مسئولیت عوارض احتمالی آن را به عهده بگیرند. 

عربستان سعودی اعلام کرده است که پس از یک‌‌ سال ممنوعیت ورود زائران به این کشور، قصد دارد حج عمره امسال را برگزار کند. شرط ورود زائران به این کشور نیز تزریق هر دو دوز یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون‌اند‌جانسون و آسترازنکا است. افرادی که واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک را زده‌اند، به‌شرط اینکه دوز سوم آنان یکی از واکسن‌های مورد تایید عربستان سعودی باشد، می‌توانند عازم حج عمره شوند. 

از واکسن‌های مورد تایید عربستان سعودی، فقط واکسن آسترازنکا به‌صورت محدود در ایران تزریق شده است و سه واکسن دیگر با فرمان علی خامنه‌ای، به ایران وارد نشدند. اغلب شهروندان ایرانی با واکسن چینی سینوفارم واکسینه شده‌اند. این افراد در صورتی‌ که تمایل داشته باشند به حج عمره بروند، باید به‌عنوان دوز سوم واکسن آسترازنکا بزنند. 

واکسن چینی سینوفارم و مورد تایید نبودن آن در بسیاری از کشورهای جهان، پیش‌ از این نیز برای مسافران ایرانی دردسرهایی ایجاد کرده است. اعضای تیم ملی فوتسال ایران که واکسن سینوفارم زده بودند، در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ که در لیتوانی برگزار می‌شد، مجبور بودند هر ۴۸ ساعت یک‌ بار آزمایش کرونا بدهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌ پایانی شهریور نیز بازیکنان تیم ملی هندبال زنان ایران رقابت‌های آسیایی هندبال را در شرایطی آغاز کردند که به‌دلیل تزریق واکسن سینوفارم چینی، نتوانستند در مسابقه‌های تدارکاتی قطر شرکت کنند. اوایل آبان، اعلام شد که اسکی‌بازان ایران به‌دلیل اینکه واکسن سینوفارم زده‌اند، نتوانستند در اردوی تمرینی کشور اتریش شرکت کنند. 

این اتفاق‌ها در نهایت وزارت بهداشت را بر آن داشت که مجوز تزریق دوز سوم واکسن‌ آسترازنکا را برای افرادی که مسافرند و کشور مقصد آنان واکسن‌ سینوفارم را تایید نکرده است، صادر کند. با این‌ حال، در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است که مسافران باید در یک رضایت‌نامه کتبی اعلام کنند هشدارهای لازم را دریافت کرده‌اند و عوارض احتمالی این کار را به عهده می‌گیرند. افرادی که قصد دارند به حج عمره بروند نیز مشمول این قانون می‌شوند. 

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، با اعلام این موضوع به خبرگزاری ایسنا، گفت: «به اداره‌های استانی و کارگزاران زیارتی این سازمان ابلاغ شده است افرادی که در نوبت تشرف هستند، برای دوز سوم یا همان یادآور از واکسنی استفاده کنند که مورد تایید وزارت بهداشت عربستان است.»

وزارت بهداشت ایران در حالی از مسافران خواسته‌ است مسئولیت دریافت دوز سوم واکسن آسترازنکا را بر عهده بگیرند که به دلیل فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن‌های معتبر به کشور، شهروندان ایرانی انتخاب دیگری جز واکسن‌های چینی، روسی و ایرانی نداشتند. 

وزارت بهداشت مجوز تزریق واکسن آسترازنکا به‌عنوان دوز سوم پس از دریافت دو دوز واکسن سینوفارم را صادر کرده است اما تاکنون پژوهش معتبری این موضوع را بررسی نکرده و عوارض احتمالی آن نامشخص است. پیش‌تر، محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، گفته بود: «افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند بعد از چهار ماه و کسانی که واکسن اسپوتنیک دریافت کرده‌اند نیز عموما پس از گذشت شش ماه از نوبت اول اسپوتنیک، می‌توانند واکسن آسترازنکا را دریافت کنند.»

وزارت بهداشت پیش‌ از این نیز با تاخیر ورود محموله‌های واکسن روسی به کشور، اعلام کرده بود افرادی که دوز اول واکسن اسپوتنیک را زده‌اند، می‌توانند برای دوز دوم واکسن آسترازنکا تزریق کنند.