دوز سوم واکسن برای کارکنان درمانی و افراد با سیستم ایمنی ضعیف

کسانی که واکسن اسپوتنیک روسی زده‌اند، در دوز سوم آسترازنکا یا سوبراناپلاس تزریق می‌کنند

ATTA KENARE / AFP

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که کارکنان بخش بهداشت و درمان و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی می‌توانند برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند. به گفته محمدمهدی گویا، نوع واکسن دوز یادآور (بوستر) بر اساس واکسن تزریق‌شده در نوبت اول و دوم تعیین می‌شود.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در نامه‌ای خطاب به معاونت‌های بهداشتی، نوع واکسن دوز سوم و افراد واجد شرایط دریافت آن را ابلاغ کرده است.

در نامه این مقام وزارت بهداشت آمده است که کارکنان بخش بهداشت و درمان و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، شش ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن می‌توانند برای زدن دوز سوم مراجعه کنند.

بر این اساس، افرادی که دوز اول و دوم یکی واکسن‌های بهارات، برکت و سینوفارم را زده‌اند، در دوز سوم می‌توانند واکسن مشابه دوز اول و دوم را تزریق کنند. تزریق واکسن‌های آسترازنکا و سوبراناپلاس نیز برای این افراد آزاد است.

افرادی هم که در دوز اول و دوم واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، در مرحله سوم می‌توانند آسترازنکا یا سوبراناپلاس بزنند.

واکسن اسپوتنیک ساخت کشور روسیه است که دوز اول و دوم آن با هم تفاوت دارد. با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران در اوایل سال ۱۴۰۰، قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را با تولیدکننده روسی امضا کرد و قرار بود واکسن‌های خریداری شده تا آذرماه به ایران وارد شوند، طرف روسی به وعده خود عمل نکرد.

با تاخیر ورود محموله‌های واکسن روسی، بسیاری از افراد که در دوز اول، واکسن اسپوتنیک تزریق کرده بودند، برای تزریق دوز دوم سردرگم شدند. در نهایت، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران اواخر تابستان، اعلام کرد که این افراد می‌توانند در دوز دوم، واکسن آسترازنکا بزنند. حالا نیز گفته شده است که دوز سوم واکسن برای کسانی که واکسن روسی زده‌اند، آسترازنکا یا سوبراناپلاس است.

پیش‌تر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه واکسن‌های روسی، به تمام واکسن‌های جهان دست رد زد. در زمستان ۱۳۹۹، به فرمان علی خامنه‌ای، ورود واکسن‌های معتبر جهانی به ایران ممنوع شد و از آن پس، حکومت اعلام کرد که واکسن‌هایی از دیگر کشورها وارد می‌کند. وعده تولید انبوه واکسن‌ داخلی نیز بارها تکرار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر واکسن‌های روسی و چینی و وعده تولید داخلی واکسن، واکسیناسیون عمومی را به تاخیر انداخت و این اقدام دیرهنگام مرگ هزاران نفر را در ایران، به دلیل ابتلا به کووید-۱۹، در پی داشت.

پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، جمهوری اسلامی ایران که با اعتراض شدید مردم مواجه شده بود، واردات واکسن‌های چینی را سرعت بخشید. با این حال، تاکنون کمتر از ۱۸ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند و این در حالی است که برخی کشورها با تزریق دوز سوم به مصونیت جمعی دست‌ یافته‌اند.