وزیر دفاع آمریکا: از خودمان و‌ شرکایمان در برابر ایران یا گروه‌های نیابتی دفاع می‌کنیم

وزیر دفاع آمریکا گفت از تلاش‌های بایدن برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران دفاع می‌کند، اما تهدید جمهوری اسلامی ورای برنامه‌های هسته‌ای است

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا- 

Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، ضمن پشتیبانی از تلاش‌های رئیس‌جمهوری این کشور برای رسیدن به توافق هسته‌ای تازه‌ای با ایران، تاکید کرد که تهدیدات ایران برای منطقه محدود به برنامه اتمی این کشور نیست و ارتش آمریکا آمادگی آن را دارد که در برابر هرگونه تهدیدی از سوی ایران و‌ همپیمانان منطقه‌ای آن بایستد.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی امروز چهارشنبه، ۱۶ نوامبر، در خصوص چشم‌انداز یک توافق هسته‌ای تازه با ایران گفت:«ما عمیقا به تعهد خود مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای متعهدیم. من پیشتر نیز گفته‌ام که در خاورمیانه با یک ایران اتمی مسلح به جنگ‌افزار هسته‌ای هیچ مشکلی را نمی‌توان حل کرد یا پایان داد. درنتیجه ما کاملا از کوشش‌های رئیس‌جمهوری برای رسیدن به یک توافق تازه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور پشتیبانی می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال او هشدار داد: «اما ایران همچنین یک چالش جدی امنیتی ورای برنامه هسته‌ای این کشور نیز هست. بگذارید صریح باشم. ما از خودمان و‌ شرکایمان و منافعمان در برابر ایران یا گروه‌های نیابتی این کشور دفاع می‌کنیم.»

وزیر دفاع آمریکا در حالی این سخنان را مطرح کرد که انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری روند مذاکرات بر سر برنامه‌ای هسته‌ای ایران دوباره از سر گرفته شود. برخی کشورهای منطقه خواستار آنند که مسائل امنیتی منطقه‌ای نیز به این گفتگوها افزوده شود و طرفین گفتگوها محدود به کشورهای ۵+۱ نباشند.

دولت ایران خواستار برچیده‌شدن تحریم‌های افتصادی به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز دوباره گفتگوها است. این تحریم‌ها به فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و پس از خروج آمریکا از برجام اعمال شد.