مقام‌های آمریکایی: ایران یک نفتکش ویتنامی را توقیف کرده است

«نیروهای سپاه ۲۴ اکتبر کنترل این نفتکش را با زور اسلحه در دست گرفتند و ارتش ایالات متحده در حال رصد ماجرا بود»

یک مقام دفاعی آمریکا تایید کرد نیروهای نظامی ایران یک نفتکش را هفته گذشته در دریای عمان توقیف کردند، اما گفت نیروهای آمریکایی تنها نظاره‌گر این رویداد بوده و با سپاه پاسداران مقابله نکردند.

رسانه‌های ایران پیشتر در روز چهارشنبه گزارش دادند که نیروهای ارتش ایالات متحده یک نفتکش حامل نفت ایران را در دریای عمان توقیف و محموله آن را به یک نفتکش دیگر منتقل کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، نیروهای سپاه پاسداران سپس با انجام عملیاتی وارد نفتکش دوم شده و با در دست گرفتن کنترل نفتکش، آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند، و نفتکش ۲۵ اکتبر وارد آب‌های ایران شد.

هنوز مقام‌های ارتش یا دولت آمریکا در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه نیوزویک ساعاتی بعد از قول یک مقام نظامی آمریکا که هویت او را فاش نکرده است گزارش داد، «ما این ادعای ایرانی‌ها را که جلوی ما را برای بازپس‌گیری کشتی گرفته‌اند، رد می‌کنیم.»

این مقام نظامی آمریکا اضافه کرد که این ماجرا «هفته پیش روی داد. نیروهای نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج عمان مشاهده کردند که نیروهای نیروی دریایی ایران این نفتکش را توقیف کردند.»

وی تاکید کرد که واکنش آمریکا تنها نظاره کردن بود و افزود، بیش از ۱۰ قایق تندرو ایرانی دیدیم و یک هلیکوپتر که در حال پرواز در آن اطراف بود و «نیروهای ما با رصد موقعیت واکنش نشان دادند.»

به گفته منبع خبر نیوزویک، ایالات متحده از انتشار جزئیات این رویداد که هفته گذشته رخ داد به دلیل برخی حساسیت‌ها خودداری کرد. وی افزود «ایران حالا دارد این را علیه ما می‌چرخاند و می‌گوید جلوی ما را برای گرفتن دوباره این کشتی گرفته است، که بسیار روشن است نیروهای ما فقط در حال رصد اوضاع بودند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در همین ارتباط از قول دو مقام آمریکایی نوشت، ایران ماه گذشته میلادی یک نفتکش با پرچم ویتنام را در خلیج عمان توقیف کرده که هنوز آن را در بندر عباس در اختیار دارد.

یکی از این مقام‌ها گفت نیروهای سپاه ۲۴ اکتبر کنترل این نفتکش را با زور اسلحه در دست گرفتند و ارتش ایالات متحده در حال رصد ماجرا بود، اما با هدایت کشتی به سمت آب‌های سرزمینی ایران، در نهایت اقدامی نکرد.

هر دو این مقام‌ها روایت ایران از ماجرا را رد کردند.