پنتاگون: هلیکوپتر ایرانی به طور غیرحرفه‌ای به ناو آمریکایی نزدیک شد

هلیکوپتر نیروی دریایی جمهوری اسلامی به ناو یو‌اس‌اس‌ اسکس نزدیک شد و سه بار روی آن چرخید

ناو یو‌اس‌اس اسکس در حال حرکت در آب‌های منطقه-عکس از US Navy 

پنتاگون روز دوشنبه تایید کرد که یک هلیکوپتر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به طور غیرحرفه‌ای و ناامن به ناو آمریکایی یو‌اس‌اس اسکس در دریای عمان نزدیک شده است.

جان کربی، سخنگوی پناگون گفت که این هلیکوپتر به فاصله ۲۲ متری ناو نزدیک شده و سه دور روی آن چرخیده است. سخنگوی پنتاگون تاکید کرده که هلیکوپتر تا ارتفاع کمی در حدود سه متر پایین آمده است و این اقدام غیرحرفه‌ای و ناامن بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون تاکید کرده که این اقدام مانع عملیات یا حرکت ناو آمریکایی نشده و این ناو مطابق با قوانین بین‌المللی عمل کرده است. کربی هشدار داد که چنین اقدامات غیرحرفه‌ای می‌تواند به اشتباه محاسباتی منجر شود. او گفت، این بار ماجرا به طور مسالمت‌آمیز تمام شد اما به معنی این نیست که این اقدام حرفه‌ای و امن بوده است.

سخنگوی پنتاگون همچنین گفت که خبرنگاران باید از دولت ایران بپرسند که چرا هلیکوپتر نیروی دریایی‌اش به طور غیرحرفه‌ای و ناامن به ناو آمریکایی نزدیک شده است.

حدود سه هفته قبل نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به انتشار ویدیویی کرد که در آن ادعا می‌شد مانع توقیف یک نفتکش از سوی نیروی دریایی آمریکا شده است. پنتاگون هرگونه درگیری یا نقش داشتن در توقیف نفتکش را تکذیب کرد. گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که ناو مورد ادعای سپاه در واقع یک ناو ویتنامی حامل نفت برگشت خورده ایران از چین بوده است.

اقداماتی از این دست و دامن‌زدن آگاهانه به سطح تنش‌ها در آب‌های منطقه پیش از این نیز سابقه داشته است. جمهوری اسلامی در آستانه بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای در حالی که بر خلاف خواسته علی خامنه‌ای تحریمی لغو نشده و آمریکاتضمین ارایه نداده است، با ادعای درگیری با نیروی دریایی آمریکا به دنبال قدرت‌نمایی است.

بیشتر از جهان