بوریس جانسون از بررسی امکان پرداخت نقدی به ایران برای آزادی نازنین زاغری خبر داد

معاون وزیر امور خارجه ایران،پیشتر گفته بود جمهوری اسلامی و بریتانیا برای پرداخت بدهی قرارداد نظامی قدیمی به توافق نزدیک شده‌اند

بوریس جانسون در جلسه روز چهارشنبه مجلس عوام بریتانیا- 

JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه، ۲۶ آبان، گفت اگر ارسال پول بدهی بریتانیا به ایران بابت یک قرارداد نظامی قدیمی به معنای آزادی نازنین زاغری رتکلیف از زندان باشد، از این کار دریغ نخواهد کرد. 

آقای جانسون که به پرسش‌های نمایندگان در مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌داد، در عین حال با هشدار نسبت به پیچیدگی مورد خانم زاغری رتکلیف، گفت این ماجرا با دیگر زندانیان دوتابعیتی گرفتار در ایران مرتبط است. 

اشاره نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا به انتقال پول با هواپیما به ایران، در واقع یادآور تجربه مذاکرات اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۶ است. در آن سال، همزمان با توافق ایالات متحده برای اجرای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، یک هواپیمای حامل میلیون‌ها دلار پول نقد به تهران رسید و ایران چند زندانی آمریکایی را آزاد کرد. 

مقام‌های ایران بارها ارتباط ادامه زندانی بودن نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز با ماجرای بدهی تاریخی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به این کشور بابت فسخ قرارداد خرید تانک‌های چیفتن را انکار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران بریتانیایی با توجه به گفته‌های تلویحی و غیر رسمی تهران می‌گویند جمهوری اسلامی از این شهروند ایرانی-بریتانیایی به عنوان گروگانی برای تسویه حساب با لندن سود می‌برد. 

گمانه‌زنی در باره احتمال توافق تهران و لندن برای آزادی نازنین زاغری رتکلیف که از سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی است در حالی تشدید می‌شود که ریچارد رتکلیف، همسر نازنین ۴ روز پیش به اعتصاب غذای ۲۱ روزه خود در اعتراض به کم‌کاری دولت بریتانیا برای آزادی نازنین، پایان داد.

 علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، هفته پیش به بلومبرگ گفت جمهوری اسلامی و بریتانیا برای پرداخت بدهی قرارداد نظامی قدیمی به توافق نزدیک شده‌اند. مذاکره در باره چگونگی انتقال پول به ایران ادامه دارد. 

نام نخست‌وزیر بریتانیا، به‌صورت خاص با  پرونده زاغری-رتکلیف  گره خورده است چرا که او در سال ۲۰۱۷ و زمانی که وزیر امور‌ خارجه بریتانیا بود به اشتباه به پارلمان این کشور گفته بود که زاغری- رتکلیف برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای روزنامه‌نگاران در ایران بوده است. این سخنان در دادگاه‌های ایران به‌عنوان شاهدی برای گناهکاری او به کار گرفته شد و جانسون بعدتر سخنان خود را پس گرفت و عذرخواهی کرد.