اردن، امارات و اسرائیل بر سر تبادل آب آشامیدنی و انرژی توافق می‌کنند

امارات متحده عربی در اردن یک نیروگاه خورشیدی خواهد ساخت که اسرائیل مشتری برق آن است. اسرائیل نیز یک کارخانه تصفیه آب در اردن می‌سازد

خط لوله‌ای که از آن برای انتقال آب از اسرائیل به اردن استفاده می‌شد- 

MENAHEM KAHANA / AFP

رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه، ۱۷ نوامبر، از امضای قریب‌الوقوع توافقی برای مبادله آب نوشیدنی و برق خورشیدی میان اسرائیل، اردن، و امارات متحده عربی خبر دادند. 

به گزارش تلویزیون آی۲۴ اسرائیل، قرار است که این قرارداد هفته آینده در دبی و با حضور نمایندگان سه کشور مذکور منعقد شود. براساس مفاد این قرارداد، امارات متحده عربی در بیابان‌های اردن یک نیروگاه خورشیدی خواهد ساخت که اسرائیل مشتری برق آن است. در مقابل، اسرائیل نیز یک کارخانه تصفیه آب برای تامین آب مورد نیاز اردن می‌سازد. 

سایت خبری عبری‌زبان والا به نقل از ۵ مقام مطلع از این قرارداد گزارش داد که گفت‌وگوهای غیرعلنی برای دستیابی به این توافق از ماه‌ها پیش میان ابوظبی، تل‌‌آویو، و امان در جریان بوده است. همین منابع می‌گویند که دولت جو بایدن نیز در جریان گفت‌وگوهای مقدماتی بوده و با این طرح همراه است. 

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که جان کری، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، در ماه‌های گذشته بارها در باره این پروژه با یائیر لپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، و ملک عبدالله، پادشاه اردن، رایزنی کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است که در مراسم امضای این توافق اقتصادی-اقلیمی میان این سه کشور، علاوه بر جان کری، کارین الهرار، وزیر انرژی اسرائیل، محمد النجار، وزیر آب اردن، و سلطان احمد الجابر، فرستاده ویژه امارات برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نیز حضور داشته باشند. 

روزنامه اورشلیم پست اسرائیل ابراز امیدواری کرده است که این توافق بتواند کنشگران و کارشناسان زیست‌محیطی اسرائیلی، اردنی، و اماراتی را گرد هم آورد. 

اسرائیل یکی از کشورهای پیشرو خاورمیانه در مدیریت منابع محدود آب به‌شمار می‌رود. امارات متحده عربی نیز اخیرا یک نیروگاه بزرگ خورشیدی برای تامین بخشی از نیازهای داخلی‌اش راه‌اندازی کرده است. 

امارات همراه با بحرین سال گذشته و با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، اسرائیل را در چارچوب «پیمان ابراهیم» به رسمیت شناختند.

بیشتر از جهان