کارمندان ارشد وزارت امور زنان دولت پیشین افغانستان به کمک فوری‌ نیاز دارند

وزارت امور زنان دولت پیشین افغانستان که بر اساس توافق بن در ساختار دولت افغانستان ایجاد شد

طالبان در نخستین روزهای به قدرت رسیدن، در اولین اقدام، عنوان وزارت امور زنان را از سردر این وزارتخانه برداشتند - ایندیپندنت فارسی 

شماری از کارکنان ارشد وزارت امور زنان دولت پیشین افغانستان در نامه‌ای سرگشاده از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی حامی زنان و حقوق بشر خواستند از آن‌ها حمایت کنند و جانشان را نجات دهند.

در این نامه سرگشاده‌ که یک نسخه از آن به ایندیپندنت فارسی فرستاده شده، تصریح شده است که خطر طالبان و مجرمانی که از زندان‌ها آزاد شده‌اند، زندگی آنان را تهدید می‌کند. این زنان گفته‌اند که عاملان خشونت علیه زنان که در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان از زندان‌ آزاد شده‌اند، به دلیل پیگیری‌ها و اقدام‌های آنان روی پرونده‌های خشونت علیه زنان در زمان ماموریت خود در وزارت امور زنان، آن‌ها را تعقیب و تهدید می‌کنند.

وزارت امور زنان دولت پیشین افغانستان که بر اساس توافق بن در ساختار دولت افغانستان ایجاد شد، بزرگ‌ترین نهاد رسمی دولت سابق افغانستان در زمینه حمایت از زنان، توانمند سازی و رسیدگی به چالش‌های آنان بود. نمایندگی‌های رسمی این وزارتخانه در ۳۴ استان افغانستان، در زمینه کاریابی، حمایت‌های حقوقی و رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه زنان فعالیت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در نخستین روزهای به قدرت رسیدن در ماه اوت، در اولین اقدام، عنوان وزارت امور زنان را از سردر این وزارتخانه برداشتند و به جای آن تابلو وزارت امر به معروف و نهی از منکر را نصب کردند. عنوانی که از دوره نخست حکومت طالبان، تصویر خشونت و سنگسار و شکنجه را در ذهن زنان افغان تداعی می‌کند.

در نامه‌ کارکنان ارشد وزارت امور زنان در دولت پیشین افغانستان آمده است: «ما زنانی که برای انسانیت مبارزه کردیم و هر کدام امید صدها هزار زن آزاداندیش دیگر بودیم، اینک زیر تهدید شدید امنیتی قرار داریم. هر یک از ما در استان‌های افغانستان در پیگیری صدها قضیه خشونت علیه زنان و به دادگاه کشاندن عاملان آن دخیل بوده‌ایم که اکنون آزاد شدن عاملان این خشونت‌ها از زندان‌ها، زندگی تک‌تک ما را با تهدید جدی مواجه کرده است. هر یک از ما با سال‌ها تجربه در بخش حقوق زنان و حمایت از آنان، اینک بی‌پناه و به امید حمایت جامعه جهانی‌ایم.»

این نامه سرگشاده می‌افزاید: «کارکنان وزارت امور زنان دولت پیشین افغانستان در حالی به فراموشی سپرده می‌شوند که در ۲۰ سال گذشته در راه حمایت از حقوق و آزادی‌های زنان، قربانی‌های بی‌شماری داده‌اند.» در نامه با اشاره به ترور شماری از کارمندان وزارت امور زنان در سال‌های اخیر به دست طالبان آمده است: «کارکنان این وزارتخانه در سال‌های اخیر تهدید، ضرب‌وشتم، شکنجه، آدم‌ربایی و حتی ترور را پشت سر گذاشته‌اند و هم اکنون نیز با تهدید جدی از سوی طالبان مواجه‌اند.»