«پاکستان پول ملی افغانستان را غیرقانونی چاپ و به طالبان تسلیم می‌کند»

با این اقدام پاکستان در چاپ پول برای طالبان، افغانی در کمترین زمان، به یک کاغذ بی‌ارزش تبدیل خواهد شد

در سال‌های اخیر، اسکناس افغانی معمولا در شرکت‌های چاپ اسکناس اروپایی چاپ شده است - Abdul MAJEED / AFP

امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان، در تازه‌ترین توییت خود دولت پاکستان را به دست داشتن در کاهش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی متهم کرد و گفت که یکی از دلایل عمده سقوط ارزش افغانی در بازار این است که پاکستان برای طالبان اسکناس چاپ می‌کند.

صالح با متهم کردن پاکستان به چاپ پول ملی افغانستان برای طالبان و دست داشتن در کاهش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی نوشت: «گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که پاکستان مخفیانه و غیرقانونی اسکناس افغانی چاپ می‌کند و آن را در اختیار طالبان قرار می‌دهد.»

او هشدار داده است که با این اقدام پاکستان در چاپ پول برای طالبان، افغانی در کمترین زمان، به یک کاغذ بی‌ارزش تبدیل خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاپ اسکناس جدید یا جابه‌جایی اسکناس‌های کهنه یکی از مسائل بسیار مهم برای همه کشورهای جهان است و هیچ نهاد دولتی یا بین‌المللی حق ندارد خودسرانه و بدون اجازه قانونی اسکناس جدید چاپ کند یا اسکناس‌های کهنه را برای خود یا کشور دیگری تعویض کند.

افغانستان نیز از جمله کشورهایی است که حق چاپ اسکناس ندارد و در صورت نیاز، شرکت‌های بین‌المللی و تایید شده اسکناس افغانی را چاپ می‌کنند. این شرکت‌ها اعتباری جهانی دارند و در توافق با ناظران صندوق جهانی پول، برای سایر کشورها اسکناس چاپ می‌کنند و این صندوق بر روند چاپ اسکناس تقاضا شده نظارت دارد تا بیش‌ از نیاز چاپ نشود و در بازار تورم پدید نیاورد.

اگر ادعای امرالله صالح، معاون اول دولت ساقط شده افغانستان، در مورد چاپ افغانی در پاکستان تایید شود، پاکستان به عملکرد غیرقانونی برخلاف دستورالعمل صندوق جهانی پول متهم خواهد شد.

در سال‌های اخیر، اسکناس افغانی معمولا در شرکت‌های چاپ اسکناس اروپایی چاپ شده است. آخرین مورد، در فوریه ۲۰۲۱، یک شرکت لهستانی به نام «موسسه خدمات چاپ امن لهستان»، ۳۸۰ میلیون اسکناس جدید افغانی چاپ کرد. 

بیشتر از اقتصاد