افغانستان حواله‌های بانکی را تنها با «افغانی» پرداخت می‌کند

با توجه به محدودیت‌ها ارزش «افغانی» در برابر دلار کاهش خواهد یافت

دستور بانک مرکزی افغانستان مبنی بر ممنوعیت پرداخت حواله های بانکی به دلار -Abdul MAJEED / AFP

بانک مرکزی افغانستان به بانک‌های این کشور دستور داده که حواله‌های خود را فقط به ارز محلی پرداخت کنند. این آخرین اقدام برای حفظ دلارهای موجود در این کشور است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه می‌نویسد حواله‌های ارزی در طول این سال‌ها منبع مهمی برای تأمین مالی تجارت خارجی برای افغانستان بوده است، اما پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، دسترسی به دلار کاهش یافته است.

یک منبع نزدیک به تأمین کننده مبادلات پولی به رویترز می‌گوید که مؤسسات مالی مانند وسترن یونیون (WU.N) در افغانستان طی چند روز گذشته از بانک مرکزی این کشور دستور گرفته‌اند تا حواله‌های خود را فقط به «افغانی» (واحد پول افغانستان) پرداخت کند.

این منبع افزود که حواله‌هایی که پیش از دستور اخیر بانک مرکزی صادر شده‌اند، همچنان به دلار پرداخت می‌شود.

مؤسسه مالی مانی گرام (MGI.O) هم اعلام کرد که این پول فقط در افغانستان پرداخت می‌شود. هر دو شرکت که از زمان سقوط کابل به دست طالبان کار خود را تعلیق کرده بودند، از هفته گذشته مجدداً خدمات انتقال پول به افغانستان را از سر گرفتند.

بانک مرکزی افغانستان هنوز هیچ نظری در این مورد منتشر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بانک تحت سرپرستی موقت، حاجی محمد ادریس، از نیروهای وفادار طالبان که هیچ آموزش مالی رسمی ندارد، قرار دارد. بانک مرکزی در راستای به پایان رساندن توقف کمک‌های خارجی و تلاش برخی از مردم افغانستان برای خروج پس‌انداز خود از بانک‌ها، اقدام به محدود کردن خروج دلار از کشور کرده است.

انتظار می‌رود کنترل‌های بیشتر باعث کاهش ارزش افغانی در برابر دلار شود و تورم در کشور را تشدید کند. این در حالی است که بیش از یک سوم مردم افغانستان با کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می‌کنند.

یک بانکدار افغانستانی در این باره گفت: «این نگران کننده است که پول نقد باقی مانده ارزی، بیشتر کاهش یابد. با محدودیت‌هایی که پیش‌بینی می‌کنیم ارزش دلار به بیش از ۱۰۰ افغانی خواهد رسید.»

تا پیش از سقوط کابل در ۱۵ اوت هر دلار در حدود ۸۰ افغانی معامله می‌شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، همزمان با تصرف افغانستان از سوی طالبان و حرکت این گروه به سوی کابل، در تصمیمی اضطراری با بانک مرکزی همکاری کرد تا مانع ارسال محموله‌های مهر و موم شده پول نقدی شود که قرار بود به افغانستان فرستاده شود.

گروه طالبان در حال حاضر به حدود ۹ میلیارد دلار ذخیره ارزی بانک مرکزی افغانستان دسترسی ندارد.

بیشتر از اقتصاد