کلینت ایست‌وود نمرده است

شایعه درگذشت کلینت ایست‌وود در سال ۲۰۱۷ هم مطرح شده بود

David Livingston / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

کلینت ایست وود نمرده است. او در سال 2017 نیز نمرده بود.

اما شمار زیادی از مردم همچنان به بقیه می‌گویند او مرده است و آنها هم باور می‌کنند.

این شایعه در چند روز اخیر در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر پخش شده است. ظاهرا ریشه این خبر بی‌اساس به یک داستان ظاهرا واقعی اما دروغین برمی‌گردد که ادعا می‌کند این بازیگر مرده است.  

ایستود تازه‌ترین مورد از افراد مشهوری است که «شایعه مرگ» آنها در فضای اینترنت پخش شده است. قبل از اینکه خود شخص بفهمد، مرگ وی اعلام می‌شود و برایش سوگورای می‌کنند، آن هم در حالی زنده و سرحال است.

 چرا مردم فکر کردند ایستوود مرده است؟

صرفا به خاطر اینکه دیگران به آنها چنین گفته بودند. داستانهای مختلفی در اینترنت پخش شده بودند که می‌گفتند این بازیگر مرده است و افراد دیگری که پیام این شایعە را دریافت کرده بودند آنها را پخش کردند.

مشخص نیست این شایعه از کجا شروع شد. اما به سرعت خبرهایی در یان باره پخش شدند که ظاهری واقعی داشتند. برخی از آنها از طراحی سایتهای خبری رسمی و واقعی استفاده کرده بودند تا باورکردنی‌تر به نظر برسند.

به محض شکل گرفتن این شایعه، مردم به آن شک کردند – در پستهای متعددی در تویتر پرسیده شد که آیا این خبر حقیقت دارد – اما این تنها باعث شد که شایعه بیشتر و سریعتر پخش شود.

 آیا این قبلا رخ داده است؟

بله – برای بسیاری از اشخاص مشهور، از جمله خود ایستوود که در سال 2017 نیز اعلام شد که مرده است. 

از زمان رواج اینترنت و حتی مدتها قبل از آن، این شایعات وجود داشته است. آنها می‌آیند و می‌روند – و مخصوصا برخی افراد، به هر دلیلی که باشد، قربانی آنها می‌شوند.

 چرا شایعات مرگ و میر اینقدر زیاد است؟

صرفا به خاطر اینکه مردم می‌خواهند آنها را بخوانند. به خاطر دلایل مشخصی: اگر کلینت ایستوود بمیرد، خبر بسیار مهمی خواهد بود. اما اینکه او هنوز نمرده است، مانع شایعه‌سازی مردم نمی‌شود.

همچنین این، موضوع خوبی برای داستان‌سازی است: برخلاف بسیاری از ادعاهای دیگر، نمی‌توان فورا دروغ بودن آن را ثابت کنید، مگر اینکه در آن لحظه با همان شخصی باشید که شایعه مرگ او پخش شده است. مثلا، وقتی که چنین شایعه‌ای در مورد سیلوستر استالونه پخش شد، به وقت آمریکا، نیمه‌شب بود که شایعه بالا آمد – یعنی وقتی که او و نمایندگانش در خواب بودند و امکان بررسی صحت و سقم این خبر وجود نداشت.

به همین دلیل تا غروب روز بعد این موضوع ادامه داشت تا اینکه استالونه و برادرش آنلاین شدند و تأیید کردند که او هنوز زنده است.

البته طیف وسیعی از داستانها و موضوعات جعلی دیگری کە رایج هستند وجود دارند که نویسندگان آنها روی آنها حساب می‌کنند. اما هیچ یک از آنها مانند شایعه مرگ ماندگار نبوده است، به خاطر دو دلیلی که در بالا گفته شود و البته کلی دلایل دیگر.

مردم از این شایعات چه چیزی به دست می‌آورند؟

مانند بسیاری از موارد دیگر در اینترنت، هدف از این شایعات درگیر کردن مردم است. مشکلی که وجود دارد این است که این افراد از روش کاملا نادرستی برای درگیرکردن مردم استفاده می‌کنند.

وقتی که مردم وارد سایتی می‌شوند و می‌خواهند اخبار را بخوانند، صفحه‌های وب هر کاری را که دلشان بخواهد می‌توانند با آنها بکنند. مثلا، آخرین شایعه در مورد سیلوستر استالونه ظاهراز از وبسایتی بالا آمد که تمام افرادی را که از آن بازدید می‌کردند وادار می‌کرد که در یک نظرسنجی شرکت کنند – سپس آنها می‌توانستند که نتایج این نظرسنجی را بفروشند.

البته، اشخاص دیگری هستند که بدون انگیزه خاصی، عمدا یا تصادفا، خبرها را پخش می‌کنند. مثلا، این بار، شایعه مرگ به سرعت در اینستاگرام پخش شد. برخی ممکن است واقعا شایعه را باور کرده باشند و آن را پخش کنند، اما برخی دیگر صرفا دوست دارند مردم را دچار ناراحتی و آشفتگی کنند و به آنها دروغ بگویند.

این مقاله قبلا در واکنش به داستانهای دروغین در مورد مرگ سیلوستر استالونه منتشر شده بود. این بار در واکنش به شایعه اخیر منتشر می‌شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از فیلم