تجربه کرونا در خدمت ساخت واکسن ابولا

آغاز آزمایش‌های بالینی برای ساخت واکسن ابولا بر اساس فناوری دانشگاه آکسفورد برای ساخت واکسن کرونا

واکسن‌های ابولا همینک نیز موجود است، اما دانشمندان آکسفورد امیدوارند که این واکسن جدید که هم گونه‌ زئیر و هم گونه‌ سودان را هدف قرار می‌دهد، اثربخشی وسیع‌تری داشته باشد- Issouf SANOGO / AFP

دانشگاه آکسفورد آزمایش‌های بالینی را برای ساخت واکسن جدیدی برای ویروس ابولا بر اساس فناوری واکسن کرونا آغاز کرده است.

از چهار گونه ویروس ابولا که به ایجاد بیماری در انسان‌ها شناخته شده‌اند، دو گونه، گونه‌های زئیر و سودان، مسئول تقریبا همه شیوع‌ها و مرگ‌ومیرها در سراسر جهان بوده‌اند.

گونه زئیری کشنده‌ترین گونه بین این دو است و بیشترین شیوع را داشته است، از جمله شیوع بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در آفریقای غربی و شیوع سال ۲۰۱۸ در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو که طی آن بیش از ۳۲ هزار نفر آلوده شده‌اند و بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر جان باختند.

واکسن‌های ابولا همینک نیز موجود است، اما دانشمندان آکسفورد امیدوارند که این واکسن جدید که هم گونه‌ زئیر و هم گونه‌ سودان را هدف قرار می‌دهد، اثربخشی وسیع‌تری داشته باشد.

این دانشگاه اکنون در حال جذب داوطلبان برای آزمایش‌های فاز اول است و اولین واکسیناسیون‌ها قرار است روز پنجشنبه انجام شود.

ترزا لَمبی، محقق ارشد علمی در دانشگاه آکسفورد، گفت: «شیوع پراکنده ویروس ابولا هنوز در کشورهای آسیب‌دیده رخ می‌دهد و جان افراد، به ویژه کارکنان بهداشتی خط مقدم را در معرض خطر قرار می‌دهد. از این رو به واکسن‌های بیشتری برای مقابله با این بیماری ویرانگر نیاز داریم.»

در مطالعه جدید، ۲۶ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۵۵ ساله یک دوز از واکسن را دریافت خواهند کرد. آنان سپس در یک دوره شش ماهه تحت نظارت خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود که نتایج این آزمایش در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ قابل دسترسی باشد.

این واکسن مبتنی بر ویروس چادوکس‌وان (ChAdOx1 - مخفف Chimpanzee Adenovirus Oxford One) است. این ویروس نسخه ضعیف‌شده ویروس سرماخوردگی است که از نظر ژنتیکی تغییر یافته است تا تکثیر آن در انسان ناممکن شود. این ویروس را می‌توان طوری تغییر داد که دستگاه ایمنی بدن را برای حمله هر ویروس مورد نظری آموزش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فناوری که به عنوان ناقلان ویروسی (viral vectors) شناخته می‌شود، دهه‌ها موضوع تحقیق بوده است، و اینک با دو واکسن جدید با استفاده از آدنوویروس که در طول شیوع ابولا در غرب آفریقا و جمهوری کنگو خلق شدند، مورد استفاده قرار گرفته است.

پلتفرم چادوکس‌وان در دانشگاه آکسفورد که در پی شیوع ویرانگر ابولا در سال ۲۰۱۴ برای طراحی بهترین شکل مبارزه با تهدید عوامل بیماری‌زای ناشناخته به وجود آمد، برای خلق واکسن‌های بالقوه با هدف مقابله با طیف وسیعی از بیماری‌های موجود، شامل بیماری‌های عفونی، از جمله آنفولانزا، چیکونگونیا، زیکا، مرس، و چنان که اینک معروف است، کرونا، مورد استفاده قرار گرفته است.

فناوری آکسفورد که از یک آدنوویروس یافت‌شده در شامپانزه‌ها برای اطمینان از غیاب ایمنی از پیش موجود در انسان‌ها نسبت به آن استفاده می‌کند، کلیدی است که دانشمندان را قادر می‌سازد تا واکسن ویروس کرونای خود را خیلی زود پس از ظهور ویروس بسازند. به گفته نیویورک تایمز، واکسن آنها اکنون در ۱۸۱ کشور جهان استفاده می‌شود.

دکتر دانیل جنکین، محقق اصلی این آزمایش در مؤسسه جنر این دانشگاه، گفت: «پیشرفت‌های اخیر منجر به تایید واکسن‌هایی علیه یکی از ویروس‌هایی شده است که باعث بیماری ویروس ابولا می‌شود.»

«با این حال، چند گونه مختلف ویروس می‌‌توانند مسبب این بیماری باشند و ایجاد ایمنی نسبت به هر یک از آنها ممکن است نیازمند پاسخ هدفمند باشد.»

«ما واکسن جدید خود را برای هدف قرار دادن دو گونه ویروسی که تقریبا باعث همه‌گیری و مرگ‌های ناشی از ویروس ابولا شده‌اند، طراحی کرده‌ایم و اکنون مشتاقانه منتظر آزمایش آن در فاز اول آزمایش‌های بالینی هستیم.»

قرار است تا پایان سال آزمایش دیگری برای این واکسن در تانزانیا آغاز شود.

گزارش تکمیلی از پرس اسوسییشن

© The Independent