نگرانی از شیوع مجدد ابولا

دومین بیمار مبتلا به این ویروس در استان «کیوو»، در شمال شرقی کنگو درگذشت

شیوع مجدد ابولا، در جریان همه‌گیری کرونا، نظام درمانی نه چندان مستحکم کشور را سخت تحت فشار قرار می‌دهد  -  John WESSELS / AFP

در هفته‌ای که گذشت، دونفر در یک استان واحد در جمهوری دموکراتیک کنگو در اثر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری ابولا درگذشتند. این نگرانی وجود دارد که ابولا بار دیگر به‌گونه‌ای گسترده شیوع یابد.

سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کنگو می‌گویند دومین مورد مرگ در استان «کیوو» در شمال شرقی کنگو رخ داده که با اوگاندا و رواندا هم مرز است. 

در این بیانیه آمده که زن ۶۰ ساله‌ای که روز چهارشنبه در ناحیه «بیِنا» درگذشت، با زن دیگری که او هم در اثر ابتلا به ابولا جان سپرده، تماس داشته و همسر فردی بوده که در شیوع پیشین ویروس بیمار شده اما بهبود یافته بود.

وزارت بهداشت جمهوری دموکراتیک کنگو هیئتی را به محل اعزام کرده تا حدود ۱۰۰ نفری را که در نواحی «بینا» و «کاتوا» با متوفی در تماس بوده‌اند، ردیابی کنند. 

هفته گذشته زنی در شمال «کیوو» پس از آنکه آزمایش ابولای او مثبت اعلام شد، درگذشت. «اتِنی لُنگوندوُ»، وزیر بهداشت کنگو می‌گوید این قربانی ۴۲ ساله در روز سوم فوریه در شهرک «بوتنبو» درگذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از چند روز پیش از آن بیمار شده بود و پس از انتقال به بیمارستان و انجام آزمایش‌های مربوطه، مشخص شد که به ویروس ابولا مبتلا است. نشریه «اکتوالیته» چاپ کنگو گزارش داده که متوفی که یک کشاورز بوده، در روز اول فوریه به بیمارستان «ماتاندا» در «بوتمبو» منتقل شده بوده است.

این مورد سه ماه پس از آن رخ داده که مقامات اعلام کردند شیوع بیماری در نقطه‌ای دیگر از کشور مهار شده است. مقامات بهداشت محلی نگران آنند که شیوع مجدد ابولا در جریان همه‌گیری کرونا نظام درمانی نه چندان مستحکم کشور را سخت تحت فشار قرار دهد.

ویروس ابولا در کنگو در میان سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر را تا پیش از مهار بیماری در ژوئن سال گذشته، از پا درآورد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، موارد پراکنده بیماری پس از یک همه‌گیری عمده امری معمول است.

جنگل‌های استوایی کنگو مرکز رشد ویروس ابولا است. این ویروس موجب حال تهوع شدید و اسهال می‌شود و از طریق تماس با ترشحات بدن بیمار به دیگران سرایت می‌کند.

از هنگام کشف بیماری در سال ۱۹۷۶ در نزدیکی رود ابولا، کنگو یازده مورد همه‌گیری ابولا را پشت سر گذاشته است.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان