پاپ از خبرنگاران برای افشای رسوایی‌ جنسی کلیسا تشکر کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان از روزنامه‌نگاران خواست با افشاگری‌های خود جهان را به جایی امن‌تر تبدیل کنند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان- REUTERS/Remo Casilli

پاپ فرانسیس از خبرنگاران برای کمک به کشف رسوایی‌های مربوط به آزار جنسی در کلیسا، در شرایطی که کلیسای کاتولیک رم ابتدا بر آن سرپوش می‌گذاشت، تشکر کرد.

به گزارش رویترز، پاپ با تمجید از «مأموریت روزنامه‌نگاری» گفت: «برای خبرنگاران حیاتی است که در مقابله با اطلاعات نادرست فضای مجازی، از اتاق‌های خبری خود خارج شوند و کشف کنند که در دنیای واقعی چه اتفاقی می‌افتد.»

پاپ فرانسیس بیان کرد که روزنامه‌نگاران ماموریت دارند جهان را توضیح دهند، آن را شفاف کنند و از ابهام درآورند تا به جای امن‌تری تبدیل شود. او گفت: «برای انجام این کار، خبرنگاران باید از دنیای آنلاین فاصله بگیرند و وارد دنیای واقعی شوند، چرا که همه‌چیز را نمی‌توان از طریق ایمیل، تلفن یا صفحه نمایش درک و بیان کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر واتیکان که در مراسم قدردانی از دو خبرنگار قدیمی به نام‌های فیلیپ پوللا از رویترز و والنتینا آلازراکی از  کشور مکزیک سخن می‌گفت، خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: «من از شما تشکر می‌کنم که کمک کردید اتفاقات اشتباهی که در کلیساها رخ داده بود، به جای فراموشی فاش شود و صدای قربانیان و آزاردیده‌ها را به گوش دیگران رساندید.»

رسوایی‌های مربوط به آزار جنسی کودکان توسط برخی کشیش‌ها و فرهنگ پنهان‌کاری در کلیسا، در سال ۲۰۰۲ به تیتر جنجالی بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» مجموعه‌ای از گزارش‌هایی را منتشر کرد که آزار کودکان زیر سن قانونی توسط روحانیون کلیسا را فاش می‌کرد. از آن زمان تاکنون، رسوایی‌هایی کلیسا در کشورهای دیگری نیز افشا شد. به‌تازگی نیز تحقیق گسترده‌ای در فرانسه فاش کرد که در کلیساهای آن کشور طی ۷۰ سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار کودک مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

در پی این افشاگری‌ها، منتقدان، پاپ فرانسیس را متهم کردند که پس از روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۳، به رسوایی‌های کلیسا واکنش مناسبی نشان نداده و روایت‌های قربانیان آزار را جدی نگرفته است. پاپ در سال ۲۰۱۸ کوشید اشتباهات گذشته را جبران کند و اعتراف کرد که در مورد پرونده‌ای در شیلی اشتباه کرده است. او قول داد که کلیسا دیگر هرگز در پی سرپوش گذاشتن بر چنین تخلفاتی نخواهد بود. او در سال ۲۰۱۹ نیز اعلام کرد که «لازم است نبرد همه‌جانبه‌ای علیه چنین جنایت‌هایی در پیش گیریم و آن را از زمین بزداییم.»

بیشتر از جهان