تاکید آلمان به ازسرگیری مذاکرات برجام از همان نقطه متوقف شده

وزیر خارجه ایران هم گفت که در وین، آماده رسیدن به توافقی خوب هستیم

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان-JENS SCHLUETER / POOL / AFP

حساب کاربری وزارت امور خارجه آلمان در توییتر روز چهارشنبه در پیامی نوشت که علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، امروز از برلین دیدن کرد. از سرگیری مذاکرات وین محور این دیدار بود.

در ادامه این پیام نوشته شده است که برای تضمین بازگشت سریع به پیروی کامل از برجام، مذاکرات باید از همان جایی که در بیستم ژوئن رها شده بود، آغاز شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران از فرانسه راهی آلمان شد و روز گذشته وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای از قول ژان ایو لودریان، وزیر خارجه آن کشور، تاکید کرد که مذاکرات وین باید ادامه گفت‌وگوهای ۲۰ ژوئن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی باقری در واکنش به این مطلب گفت: «ما مذاکره هسته‌ای نداریم، زیرا موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت، به طور کامل حاصل شد.»

وی افزود: «موضوع اصلی ما در این مذاکرات پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق است که فقط منحصر به تحریم‌ها می‌شود.» او امروز هم در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو همین موضع را تکرار کرد.

باقری درباره درخواست برای تضمین کاخ سفید گفت: «آمریکایی‌ها تعهدهایشان را نقض کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدهایشان بوده‌اند. ما باید در شرایط پیش رو توافقی را انجام دهیم که این بار پایدار باشد.»

همزمان با حضور باقری در آلمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: «این روزها دکتر باقری درگیر مذاکرات موفقی در اروپاست. در میز مذاکره در وین، ما آماده رسیدن به توافقی خوب هستیم. بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود یک اصل مهم و راهگشا است.»

ایران و آمریکا از اوایل امسال شش دور مذاکره غیرمستقیم برای بازگشت دوجانبه به برجام آغاز کردند، که در ماه خرداد به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. قرار است دور هفتم آن مذاکرات هشتم آذر آغاز شود.

آمریکا گفته است که هدف از مذاکرات بازگشت مشترک به پیروی کامل از توافق است و پس از احیای توافق، می‌‌توان از آن به عنوان بستری برای مذاکره درباره سایر فعالیت‌های ایران که مورد نگرانی است استفاده کرد.