خطیب زاده: باقری کنی مذاکرات وین را هدایت می‌کند

«آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد»

علی باقری کنی - عکس از ایرنا

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مصوبات مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه هسته‌ای به طور دقیق اجرا خواهد شد، اظهار داشت در دور آتی مذاکرات ترکیبی از نهادها و ارگان‌های مسئول در بخش‌های مرتبط با رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی را، علی باقری کنی هدایت خواهد کرد.

سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها گفت مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز خواهد شد. او تاکید کرد آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئناً آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود.

در همین رابطه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز ۱۵ آبان با سرگئی لاوروف و وانگ‌ ای، وزرای خارجه روسیه و چین، درباره مذاکرات وین برای احیای برجام که قرار است روز هشتم آذر از سر گرفته شود، به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفت که نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای آژانس دشوار شده است: «ما دسترسی [به سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران] لازم داریم.»

او افزود که جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مقابل در مذاکرات برجام هر یک انتظارهای متفاوتی دارند اما آژانس به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر می‌خواهد این سازمان بین‌المللی تأیید کند که از برنامه‌های اعلام شده خود منحرف نشده، باید اجازه دسترسی به سایت‌های خود را صادر کند؛ اما این اجازه فعلاً داده نشده است.

رافائل گروسی همچنین گفت که اگر آژانس نتواند بر سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نظارت کند، قدرت‌های طرف مذاکره ایران نمی‌توانند به گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند، «چون نمی‌دانند که شرایط واقعی چگونه است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق برجام بین ایران و کشورهای گروه «۱+۵» پس از چند سال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در سال ۲۰۱۵ امضا شد؛ اما پس از خروج آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های آن کشور علیه ایران، جمهوری اسلامی نیز به‌صورت گام ‌به گام، تعهدهای خود را در برجام را نادیده گرفت و پیشرفت برنامه هسته‌ای آن، ایران را به آستانه هسته‌ای شدن نزدیک می‌کند. پس از برگزاری شش دور مذاکرات برای احیای توافق برجام در شهر وین، پایتخت اتریش، هنوز گفت‌وگوها برای احیای توافق به نتیجه نرسیده است، اما به‌تازگی مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا اعلام کردند این روند که از اواخر خردادماه متوقف شده بود، پس از پنج ماه، از ۸ آذر ماه (۲۹ نوامبر) در شهر وین از سر گرفته می‌شود.