مدرسه‌های افغانستان زیر پوشش «کمیته سوئد برای افغانستان» به روی دختران باز شدند

در حدود صدهزار دانش‌آموز افغان زیر پوشش کمیته سوئد برای افغانستان، روزانه به مدرسه‌ها و کلاس‌های درس می‌روند

مدرسه‌های دخترانه زیر پوشش «کمیته سوئد برای افغانستان»، در اثر تلاش‌های این سازمان و همکاری شخصیت‌های قومی بانفوذ، اواخر اکتبر (اوایل آبان) در چهارده استان افغانستان به روی دانش‌آموزان افغان از کلاس اول تا دوازدهم باز شدند. کایسا ویکستروم (Cajsa Wikström)، دبیر رسانه‌ای کمیته سوئد برای افغانستان، در تماس با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که همه مدرسه‌های پسرانه و دخترانه تحت پوشش این سازمان مددرسان، در چهارده استان افغانستان به روی دانش‌آموزان باز هستند و روند آموزش به گونه عادی جریان دارد.

به گفته کایسا ویکستروم، کمیته سوئد برای افغانستان کلاس‌ها و مدرسه‌هایی را در سطوح گوناگون تحصیلی در چهارده استان افغانستان زیر پوشش دارد. مدرسه‌ها و کلاس‌های رسمی دولتی، کلاس‌های اجتماعی برای دختران و زنانی که آموزش رسمی را ترک کرده‌اند، و کلاس‌هایی برای آموزگاران که مجموع آن  ۵۰۰ مورد می‌شود، همگی در زیر پوشش کمیته سوئد برای افغانستان فعالیت می‌کنند. در کلاس‌ها و مدرسه‌هایی که این کمیته از آنان حمایت مالی می‌کند، در حدود ۱۰۰هزار دانش‌آموز مشغول فراگیری و تحصیل هستند.

کایسا ویکستروم  دبیر رسانه‌ای کمیته سوئد برای افغانستان- عکس:Ola Jacobsen

به گفته کایسا ویکستروم، ۶۰درصد از دانش‌آموزان مدرسه‌ها و کلاس‌هایی که این کمیته زیر پوشش دارد، دختر هستند.

کمیته سوئد برای افغانستان در روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) با نشر اطلاعیه‌ای گفت که پس از گفت‌وگو با مسئولان مدرسه‌های محلی در چهارده استان افغانستان، کلاس‌های اوّل تا دوازدهم این مدرسه‌ها به روی دختران باز شد. بر اساس این اطلاعیه، رهبران مذهبی، شخصیت‌های قومی بانفوذ، و مسئولان مدرسه‌ها در بازگشایی این مدرسه‌ها نقش داشته‌اند. کمیته سوئد برای افغانستان در این اطلاعیه گفته است که مسئولان مدرسه‌های زیر پوشش این کمیته و نیز افراد بانفوذ قومی، در گفت‌وگو با مقام‌های محلی طالبان، در مورد اهمیت دسترسی برابر به آموزش و نیاز به زنان تحصیل‌کرده در جامعه افغانستان صحبت کرده‌اند، و پس از آن، مقام‌های محلی طالبان به بازگشایی مدرسه‌های دخترانه چراغ سبز نشان داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته سوئد برای افغانستان ۳۵ سال پیش و در اعتراض به تهاجم شوروی به افغانستان ایجاد شد. این نهاد ابتدا تجهیزات و نیازمندی‌های چهار درمانگاه را در سال ۱۹۸۱ تامین می‌کرد و سپس به یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مددرسان در افغانستان تبدیل شد. کمیته سوئد برای افغانستان اکنون در چهارده استان افغانستان در زمینه آموزش و بهداشت فعالیت می‌کند. بر اساس آماری که در تارنمای این کمیته منتشر شده است، سالانه بیش از دو میلیون تن از شهروندان افغانستان از خدمات بهداشتی درمانگاه‌های زیر حمایت این کمیته بهره‌مند می‌شوند.

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کمیته سوئد برای افغانستان اعلام کرد که تا هر زمان که به این سازمان نیاز باشد، در افغانستان می‌ماند. در بیست سال گذشته نیز مدرسه‌ها و درمانگاه‌های زیر پوشش این کمیته در مناطق زیر سلطه طالبان، با حمایت افراد بانفوذ قومی و رهبران محلی فعال بوده‌اند.