وزیر بهداشت ایران: نگران موج ششم کرونا هستیم

صدای پای موج ششم همه‌گیری در ۱۴ استان و ۳۳ شهر ایران به گوش می‌رسد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران - خبرگزاری تسنیم

در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه، ۱۷ آبان، بیش از هشت هزار بیمار جدید شناسایی شدند و ۱۴۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند. هم‌اکنون نزدیک به چهار هزار بیمار بدحال در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و تعداد شهرهای قرمز که پیش از این ۲۹ شهر اعلام شده بود، به ۳۳ شهر افزایش یافته است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۹۵ شهر ایران در وضعیت نارنجی و ۲۲۰ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، که هفته گذشته مدعی شده‌ بود اثری از موج ششم کرونا در ایران وجود ندارد، در اظهارنظر جدید خود گفته است که موج ششم همه‌گیری کووید-۱۹ در کشورهای همسایه آغاز شده است و «ما هم نگرانیم».

نگاهی به پراکندگی شهرهای قرمز نشان می‌دهد که موج ششم همه‌گیری کرونا دست‌کم در ۱۴ استان ایران در حال شکل‌گیری است. با وجود اینکه متخصصان از مدت‌ها پیش درباره تاثیر خطرناک بازگشایی مدارس بر ایجاد موج ششم کرونا در ایران هشدار داده‌ بودند، با برنامه‌ریزی و اعلام وزارت آموزش و پرورش مدارس مقطع متوسطه دوم از شنبه، ۱۵ آبان، بازگشایی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدارس مقطع متوسطه اول هم قرار است از اول آذر باز شوند و دانش‌آموزان ابتدایی نیز از همین تاریخ باید در مدارس حضور داشته باشند. در حالی‌ که خانواده‌ها در ایران از سلامت فرزندان خود نگران‌اند، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که حضور نیافتن در مدرسه برای دانش‌آموزان غیبت محسوب می‌شود.

عاطفه عابدینی، سخنگوی پیشین کمیته علمی کرونا، با تاکید بر اینکه بازگشایی مدارس احتمال شروع موج ششم را افزایش می‌دهد، به خبرگزاری رکنا گفته است: «هنوز برای درمان و پیشگیری کامل از این بیماری واکسن ایمنی وجود ندارد و اگر دانش آموزان بدون رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی به مدارس بروند، احتمال ناقل شدن و ابتلای شدید به کرونا در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌تر اعلام کرده بود که شرط بازگشایی حضوری مدارس این است که شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود و پنجره‌های کلاس‌های درس باز باشند. آموزش و پرورش در حالی ادعا می‌کند موارد بهداشتی در مدارس رعایت خواهند شد که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هنوز سرانه بهداشتی بسیاری از مدارس پرداخت‌ نشده است.

از طرفی، تاکنون در ایران حدود ۴۰ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و تقریبا ۲۳ درصد مردم هنوز واکسن نزده‌اند. با توجه به این شرایط، احتمال اوج‌گیری موج ششم کرونا وجود دارد. وزیر بهداشت احتمال داده است که تا پایان آبان، ۸۰ درصد جمعیت ایران دوز دوم واکسن کرونا را نیز تزریق کنند.

با این حتی اگر این وعده او محقق شود و ۸۰ درصد مردم بتوانند تا پایان آبان واکسن بزنند، طبق اعلام جامعه پزشکی، زمان رسیدن به مصونیت دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن است؛ با این حال وزارت آموزش و پرورش با تایید وزارت بهداشت و بدون توجه به هشدارهای پزشکی، در تصمیم پیشین خود مبنی بر بازگشایی مدارس در بازه زمانی ۱۵ آبان تا اول آذر، تغییری نداده است.