ازدواج مدنی و طلاق غیرمسلمانان در ابوظبی قانونی شد

دادگاهی نیز برای رسیدگی به امور خانواده‌های غیرمسلمان به دو زبان انگلیسی و عربی آغاز به کار می‌کند

گروهی از گردشگران در سواحل ابوظبی- STRINGER / AFP

با حکم شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌ نهیان، رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی، بر اساس قانون مدنی این شیخ‌نشین، غیرمسلمانان نیز در آنجا مجاز به ثبت ازدواج مدنی (غیرمذهبی)، طلاق و گرفتن حضانت مشترک فرزندان خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وام، درپی حکم خلیفه بن‌زاید آل‌ نهیان که روز یکشنبه، ۱۶ آبان‌ماه صادر شد، قوانین مدنی جدید در ابوظبی، مواردی ازجمله ازدواج مدنی، طلاق، نفقه و حضانت مشترک فرزندان، اثبات پدری و ارث را برای غیرمسلمانان نیز دربرمی‌گیرد. 

پیش از این، قوانین مربوط به احوال شخصیه افراد مانند ازدواج و طلاق در امارات متحده عربی نیز مانند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس براساس اصول شریعت اسلامی تنظیم شده بود و قوانین مدنی جدید ابوظبی، گام تازه‌ای در راستای حفظ مزیت رقابتی این کشور به‌عنوان یک قطب جهانی تجارت در منطقه محسوب می‌شود.  

هم‌زمان با اعلام این قوانین، دادگاه جدیدی نیز برای رسیدگی به امور خانواده‌های غیرمسلمان در ابوظبی آغاز به کار می‌کند و به دو زبان انگلیسی و عربی فعالیت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری امارات متحده عربی، این قوانین مدنی جدید تنظیم‌کننده مسائل خانواده‌های غیرمسلمان را نخستین قانون از این نوع در جهان خوانده و آن را «مطابق با بهترین شیوه‌های بین‌المللی» و در راستای «تقویت موقعیت و رقابت جهانی امارت ابوظبی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای استعدادها و مهارت‌ها» دانسته است.

امارات متحده عربی سال گذشته نیز با هدف جذب متخصصان و کارشناسان بین‌المللی بیشتر، برخی  قوانین خود را در سطح فدرال اصلاح کرد که از آن جمله، می‌توان به جرم‌زدایی از روابط جنسی قبل از ازدواج و مصرف الکل و همچنین لغو مقررات مربوط به نرمش در برخورد با آنچه «قتل ناموسی» خوانده می‌شود، اشاره کرد.

امارات متحده عربی با این اصلاحات، در کنار اقدام‌هایی مانند معرفی ویزاهای بلندمدت، درپی جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی، گردشگران و متخصصان متقاضی اقامت طولانی‌مدت در آن کشور است. 

شیخ حمدان بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی نیز روز شنبه اعلام کرده بود که امارات متحده عربی درصدد است تا سه سال آینده، یک‌صدهزار شرکت را برای سرمایه‌گذاری در آن کشور جذب و سالانه ۴۰۰ رویداد اقتصادی بین‌المللی برگزار کند.