بحران اقلیمی؛ مرگ ۹۰ درصد طوطی‌های دریایی بریتانیا تا سال ۲۰۵۰

درمناطقی از جهان که گرمایش بیشتر بوده جمعیت پرندگان کاهش بیشتری داشته است

طبق یک گزارش مهم و جدید، بحران اقلیمی  بر برخی گونه‌های پرندگانِ محبوب در بریتانیا مانند طوطی دریایی اثرات بدی گذاشته است و این پرنده در کمتر از ۳۰ سال آینده تا مرز نابودی کامل خواهد رفت.

طبقه یافته‌های مرکز تغییرات اقلیمی موسسه پرندگان و پرنده‌شناسی بریتانیا از هر پنج‌ گونه پرنده در بریتانیا یک‌گونه تحت تاثیر بحران جهانی تغییرات اقلیمی قرار خواهد گرفت.  کاکایی صخره‌نشین،  فاخته و مگس‌گیر خال‌دار از گونه‌های در معرض خطرند.

ممکن است جمعیت طوطی‌های دریایی بریتانیا که ۱۰ درصد کل جمعیت این پرنده در دنیا را تشکیل می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ به دلیل تغییرات محیط‌زیست دریا، افزایش دما و کاهش منابع غذایی تا ۹۰ درصد کاهش یابد.

در مناطقی از جهان که گرمایش بیشتر بوده جمعیت پرندگان کاهش بیشتری داشته است. نویسندگان این پژوهش خواستار افزایش آگاهی‌بخشی در این زمینه شده‌اند که چگونه برخی اقدامات اقلیمی اگر دقیق اجرا نشود می‌تواند اثرات فاجعه‌باری بر گونه‌های آسیب‌پذیرتر پرندگان داشته باشد.

استاد جیمز پیرس-هیگنس، مدیرعلمی موسسه پرنده‌شناسی بریتانیا و نویسنده این گزارش در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «این اولین بار است که چنین ارزیابی جامعی ازاین‌گونه‌های تحت تاثیر تغییرات اقلیمی در بریتانیا و آسیب‌های آینده به آن‌ها انجام می‌شود. از نشست گلاسگو آگاهیم و می‌خواهیم هشدار دهیم که برخی از تصمیم‌هایی که در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی در آنجا می‌گیرند ممکن است بر برخی گونه‌ها نیز اثر منفی بگذارد.»

او افزود «نکته مهمی که به ذهنم رسید این بود که اگر پرندگانی را بررسی کنیم که واکنش منفی به گرمایش نشان می‌دهند- آن‌هایی که به نظر می‌رسد پس از سالی‌گرم جمعیت‌شان کاهش می‌یابد- همان‌ گونه‌هایی هستند که احتمالا جمعیت‌شان کاهش چشمگیری خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حال‌آنکه برخی گونه‌ها واکنش چندان شدیدی به گرما نشان نمی‌دهند یا حتی واکنش مثبت نشان می‌دهند؛ مانند گونه‌های جنوبی بریتانیا یا گونه‌های معمول‌تر و با فراوانی بیشتر که در واقع وضعشان کمی بهتر است. جمعیت این‌گونه‌ها در زمستان‌های سرد کم نمی‌شود... بلکه در واقع انگار بیشتر هم می‌شود.»

وی افزود «تاکنون تغییرات اقلیمی اثر شدیدی بر جمعیت پرندگان کشورمان داشته است و به گمانم این اولین بار است که این موضوع کاملا و دقیقا در بریتانیا بررسی و ثبت شده است.»

مدیرعامل موسسه پرنده‌شناسی بریتانیا، استاد ژولیت ویکری گفت «اگر بخواهیم جمعیت پرندگان مهم خود را حفظ کنیم، دولت‌ها باید در کاپ ۲۶ تصمیم درستی برای طبیعت و اقلیم بگیرند و برای اجرای اقدام‌های واقعی در راستای عمل به این تعهدها سرمایه‌گذاری کنند.»

او افزود «واقعا احتمال دارد نوه‌های ما هرگز طوطی دریایی در بریتانیا و ایرلند نبینند.»

استاد پیرس-هیگنس می‌گوید منظور از انتشار هم‌زمان این گزارش با نشست کاپ ۲۶ «گوشزد کردن وضعیت کلی به مردم» بود.

او می‌گوید: باید به یاد داشته باشیم که در جهانی جالب با همه این‌گونه‌های عجیب زندگی می‌کنیم.

اهمیت اجرای دقیق اقدام‌های مقابله با بحران اقلیمی مانند درخت‌کاری و راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی نیز در کانون این گزارش قرار دارد.

استاد پیرس-هیگنس می‌گوید: دغدغه‌ای که در مورد برخی گونه‌های مناطق بالادست مثل سلیم طلایی یا گیلان‌شاه وجود دارد این است که این پرندگان در نواحی درخت‌پوش زاد و ولد نمی‌کنند. اگر خلنگ‌زار یا پوده‌زاری را درخت‌کاری کنیم اثر بسیار زیادی در کاهش شماراین‌گونه‌ها دارد.

او در مورد گیلان‌شاه هم گفت جمعیت این‌گونه در ۲۵ سال گذشته تقریبا نصف شده است و با توجه به این‌که جمعیت این پرنده در بریتانیا حدود یک‌پنجم تا یک‌چهارم جمعیت آن در جهان است چنین کاهشی به‌راستی چشم‌گیر است. اگر این اقدام حفاظتی را درست درک نکنیم امکان دارد کاری که برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام می‌دهیم اوضاع را برای چنین گونه‌هایی بدتر کند.

او می‌گوید درخت‌کاری باید در مناطق مناسب‌تری انجام گیرد. در ضمن فرایندی که هم‌اکنون در مکان‌یابی توربین‌های بادی جدید کاربرد گسترده‌ای یافته است می‌تواند بر این‌گونه‌ها اثر منفی بگذارد.

استاد پیرس-هیگنس می‌گوید: «نیروگاه‌های بادی از این لحاظ که انرژی پاک تولید می‌کنند خوبند اما در بهره‌برداری از آن‌ها باید در نظر داشت که از مکان‌های دارای  تراکم بالاتراین‌گونه‌های آسیب‌پذیر دور باشند.» و افزود «برای ردیابی پرندگان، با دولت و سازندگان نیروگاه‌ها در حال همکاری هستیم و برای شناسایی مقصد دسته‌های مختلف پرندگان از بررسی‌های پیمایشی استفاده می‌کنیم تا خطر به حداقل برسد.

او می‌گوید احیای پوده‌خلاش‌ها (پوشش گیاهی) یکی از راه‌های کارساز کمک به پرندگان مناطق بالادست است. «با این کار پوده‌زارها و گونه‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنند یعنی سلیم طلایی، گیلان‌شاه و تلیله بهتر می‌توانند با تغییرات اقلیمی سازگار شوند و حالت برد-برد واقعی ایجاد می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان