پزشکان بیمارستان ویژه کووید-۱۹ در کابل اعتصاب می‌کنند

پزشکان بیمارستان افغان- ژاپن می‌گویند از چهار ماه پیش به این سو حقوق نگرفته‌اند

بیمارستان افغان- ژاپن در کابل، پایتخت افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

پزشکان و کارکنان بیمارستان افغان-ژاپن، تنها مرکز تشخیص و معالجه بیماری کرونا در کابل،  با نشر بیانیه‌‌ای گفته‌اند به دلیل آن ‌که از چهار ماه پیش بدین‌سو حقوق ماهانه‌شان را دریافت نکرده‌اند، تصمیم دارند از ۱۸ آبان دست به اعتصاب بزنند.

این پزشکان با نشر نامه‌ اعتراضی خود در رسانه‌های اجتماعی، از نهادی به نام «هلت نت» (Health Net) که مسئول پرداخت حقوق ماهانه آنان است، نام برده و هشدار داده‌اند که اگر حقوق چهار ماه اخیر را دریافت نکنند، از ۱۸ آبان کارشان را متوقف خواهند کرد. شماری از پزشکان آن بیمارستان نامه مذکور را امضا کرده‌اند.

آمار جدیدی از افرادی که در سه ماه اخیر به کرونا مبتلا شده‌اند یا در اثر  آن جان باخته‌اند، منتشر نشده است. 

آخرین آماری که وزارت بهداشت عمومی افغانستان در ماه ژوئیه (یک ماه قبل از فروپاشی دولت) منتشر کرد، نشان می‌داد که بیش از ۶۰۰۰ تن در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان سال ۲۰۲۰ و همزمان با گسترش بیماری کرونا، بانک جهانی صد میلیون دلار به دولت پیشین افغانستان کمک کرد تا مراکز ویژه تشخیص و معالجه کووید-۱۹ ایجاد کند. بسیاری از مراکز تشخیص و درمان که ویژه بیماران مبتلا به کرونا بودند، از سوی سازمان‌های جهانی و نهادهای وابسته به سازمان بهداشت جهانی حمایت مالی می‌شدند. بیمارستان افغان-ژاپن که مهم‌ترین مرکز تشخیص و معالجه بیماری کرونا در کابل است، اکنون با چالش کمبود تجهیزات پزشکی و از دست دادن حمایت مالی مواجه شده است.

در حالی که در اثر جنگ و فروپاشی حکومت در افغانستان، سیستم واکسیناسیون و رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیز به‌هم خورده است، تعطیل شدن تنها مرکز تشخیص و درمان بیماری کرونا در کابل، می‌تواند بر مشکلات مردم بیفزاید.