تلفات موج سوم در افغانستان بیشتر از موج اول است، محدودیت‌ها کمتر از آن

از روز شنبه در ۱۶ استان افغانستان محدودیت‌های تازه‌ای اعمال خواهد شد

آمار مبتلایان به نزدیک یک هزار و ۸۰۰ مورد رسیده و تلفات ناشی از آن نیز ۵۶ مورد در ۲۴ ساعت گزارش شده است - WAKIL KOHSAR / AF

وزارت بهداشت و درمان افغانستان اعلام کرده است که از روز شنبه، برای مهار گسترش ویروس کرونا در ۱۶ شهر افغانستان محدودیت‌های تازه‌ای اعمال خواهد کرد. از چند روز پیش به این سو، به دلیل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و هم‌زمان افزایش تلفات ناشی از این بیماری، دولت افغانستان برای شهروندان افغان در ۱۶ استان محدودیت‌هایی چون کم کردن کارمندان دولت در اداره‌ها و کار کردن به صورت آنلاین از خانه، استفاده اجباری از ماسک در فضاهای عمومی و تعطیلی دوهفته‌ای مدارس و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را به اجرا گذاشته است؛ این تدابیر اما نتوانست جلو موج رو به گسترش ابتلا به کرونا را بگیرد. در نتیجه دولت بار دیگر محدودیت‌های تازه‌ای را به اجرا می‌گذارد که لغو تجمع‌های ورزشی، تعطیلی تالارهای عروسی، حمام‌ها، مجتمع‌های ورزشی و سونا از آن جمله‌اند.

اعمال محدودیت‌های تازه در ۱۶ استان افغانستان پس از آن اجرایی می‌شود که این کشور با موج ناگهانی و جهنده ابتلا به گونه هندی‌ ویروس کرونا روبه‌رو شده است. آمار ابتلا به کرونا که در ۲۴ ساعت به ۲۰ مورد یا کمی بیشتر می‌رسید، با سرعت زیاد به هزار مورد رسید و پس از آن تا حد یک هزار و ۸۰۰ مورد در یک روز نیز بالا رفت. تلفات ناشی از ابتلا به کرونا هم که به روزانه دو تا شش مورد رسیده بود و بسیاری روزها اصلا مرگ ناشی از کرونا گزارش نمی‌شد، به یک‌باره به بیش از ۵۰ مورد رسید. در آخرین گزارش وزارت بهداشت افغانستان که در روز سه‌شنبه منتشر شد، آمار مبتلایان به نزدیک یک هزار و ۸۰۰ مورد رسیده و تلفات ناشی از آن نیز ۵۶ مورد در ۲۴ ساعت گزارش شده است.

واکسن در افغانستان تمام شد

منابع وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده‌اند که نزدیک به یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا که از کشور هند و بر اساس برنامه کواکس به این کشور داده شده بود، ته کشیده است و دیگر برای تزریق واکسنی در افغانستان وجود ندارد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، این کشور تاکنون توانسته است بیش از ۵۰۰ هزار نفر از شهروند افغان را با آسترازنکا واکسینه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا درهندوستان، این کشور صادرات واکسن به خارج از هند را ممنوع کرد و در نتیجه افغانستان هم از واردات واکسن محروم ماند؛ با این حال وزارت بهداشت گفته است که ظرف چند روز آینده کشور چین در حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن ساخت این کشور را به رایگان به افغانستان خواهد فرستاد.

با این حال، وضعیت تعدادی از کسانی که دوز اول واکسن استرازنکا را گرفتند ولی به دوز دوم نرسیدند، نامشخص است. آنان نمی‌توانند از واکسن‌های دیگر استفاده کنند و مجبورند تا رسیدن واکسن آسترازنکا صبر کنند. دولت افغانستان اعلام کرده است که کسانی که دوز اول واکسن را زد‌ه‌اند، می‌توانند تا ۱۶ هفته برای تزریق دوز دوم صبر کنند.

دور نمای وضعیت ویروس کرونا در افغانستان مبهم است

با تمام تلاش‌های دولت افغانستان برای مهار یا کاهش ابتلا به این ویروس، وضعیت به شدت بحرانی است؛ زیرا شهروندان افغانستان خود را کاملا در مقابل ویروس کرونا ایمن احساس می‌کنند. آنان در سطح شهرها و مناطق شلوغ، فاصله اجتماعی را اصلا رعایت نمی‌کنند، مجالس عروسی و نشست‌های اجتماعی با رعایت کمترین دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و مهم‌تر از همه این که افغان فکر می‌کنند با یک‌ بارابتلا به ویروس، در برابر آن ایمن‌اند و دیگر مبتلا نخواهند شد.

در روزهای نخستی که واکسن کرونا به افغانستان آمده بود،‌ تعداد کمی از مردم حاضر شدند واکسن بزنند. در نتیجه دولت افغانستان برای واکسن زدن فراخوان عمومی اعلام کرد و پس از چندین ماه توانست کمی بیش از ۵۰۰ هزار تن را در افغانستان واکسینه کند.

این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا گسترش ویروس کرونا در این کشور نگران‌کننده شود. در حال حاضر، هم آمار ابتلا و هم آمار تلفات ناشی از ویروس، نسبت به موج اول بسیار بالاتر است و بیم آن می‌رود که افغانستان نیز به روزگار هند دچار شود.