دولت برنج را گران‌تر به مردم می‌فروشد

سرانه مصرف برنج کاهش یافته است

دولت خودش اقدام به واردات برنج کرده و گرانی برنج به دلیل گران‌فروشی دولت است - عکس از اقتصاد نیوز

نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه دولت اقدام به واردات برنج کرده و گرانی برنج به دلیل گران‌فروشی دولت است؛ گفت: قسمت عمده برنج‌هایی که دولت در حال حاضر به قیمت ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند همان برنج‌هایی است که تاجرانِ بخش‌ خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند و دولت به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ این برنج‌ها را به قیمت ۷ هزار تومان از تاجران برنج خریداری کرد و بعد از چند ماه با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان سود در هر کیلوگرم اقدام به فروش این برنج‌ها کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد مختاریانی با تاکید بر این‌که عامل گران‌فروشی خود دولت بوده است، افزود ما قبلا به دولتمردان گوشزد کرده بودیم که اقدام آن‌ها منجر به افزایش شدید قیمت برنج داخلی می‌شود و بازار این محصول را بر‌هم می‌زند و هم‌اکنون نیز شاهد هستیم قیمت برنج ایرانی از ۶۰ هزار تومان عبور کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مختاریانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه آمار اعلام شده از سوی وزارت کشاورزی صحیح نبوده است؛ گفت: کاهش ۱۸ درصدی تولید نسبت به سال قبل درست نبود و اتحادیه شالی‌کوبی‌داران مازندران اخیرا اعلام کرده که کسری برنج ۴۰ درصد است.

علاوه بر تورم فزاینده که افزایش قیمت همه کالاها را به دنبال داشته است، عوامل دیگری مانند کاهش تولید به‌دلیل کاهش بارندگی و خشک‌سالی بر گران شدن قیمت برنج ایرانی تاثیرگذار است. 

گرانی برنج باعث شده است تا مصرف آن نیز کاهش یابد.

پیش‌تر، جمیل علیزاده، دبیر انجمن برنج ایران «تغییر الگوی تغذیه افراد» و «کاهش قدرت خرید» را از عوامل کاهش مصرف سرانه برنج دانست و گفت میزان مصرف سرانه کنونی ۳۶ تا ۳۶٫۵ کیلوگرم برای هر نفر است.

کاهش واردات برنج و افزایش چند برابری قیمت این کالای اساسی نشان می‌دهد که یکی از غذاهای اصلی خانواده‌های ایرانی از سفره آن‌ها حذف شده است. این در حالی است که قیمت دیگر کالاهای اساسی هم‌چون مرغ، گوشت قرمز و شکر نیز به‌شدت افزایش یافته است.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، در گزارشی اعلام کرده بود که سرانه مصرف برنج که در سال ۱۳۹۰ برای هر نفر ۴۴ کیلوگرم بود، در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ کیلوگرم کاهش یافت و این رقم کاهش۲۵ درصدی مصرف سرانه را نشان می‌دهد.

 

بیشتر از اقتصاد