ماکارونی هم از سفره مردم حذف می‌شود

قیمت هر بسته نیم‌کیلویی ماکارونی بیش از هشت هزار تومان

افزایش دو برابری نرخ گندم در بالا رفتن قیمت ماکارونی تاثیرگذار بوده است-عکس از سلام‌نو

قیمت هر بسته نیم‌کیلویی ماکارونی در حال حاضر از هشت هزار تومان عبور کرده است. گزارش مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد که قیمت این کالا در مهر ۱۴۰۰ نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته (۱۳۹۹) نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر شده است.
قیمت هر بسته نیم‌کیلویی ماکارونی در مهر سال ۱۳۹۹ به‌طور متوسط پنج هزار و ۶۰۰ تومان بود، این رقم در شهریور ۱۴۰۰ به هفت هزار تومان رسید و متوسط قیمت آن در مهر نیز حدود هفت هزار و ۳۰۰ تومان بود. البته در برخی فروشگاه‌ها نیز با قیمتی بالغ‌بر هشت هزار تومان به فروش می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به گزارش خبرگزاری ایسنا نوسان قیمت ماکارونی، طوری بود که قیمت آن در مهر ۱۴۰۰ نسبت به یک ماه پیشتر در شهریور همین سال حدود پنج درصد گران شد.
افزایش قیمت ماکارونی در حالی رخ داد که در اوایل تابستان سال جاری، انجمن صنفی کارفرمایان و کارخانجات ماکارونی از افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی خبر داده بود. هم‌زمان با اعلام این خبر برچسب قیمت برخی تولیدکنندگان ماکارونی نیز تغییر کرد. درحالی‌که قیمت هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی تا پیش از اعلام این خبر هشت هزار و ۶۰۰ تومان بود، در قیمت‌گذاری جدید، نرخ ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی برای بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی تعیین شد و این نشان از افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی داشت. با این حال در ماه‌های شهریور و مهر نیز افزایش قیمت این کالا ادامه یافت.
تولیدکنندگان ماکارونی در تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بودند قیمت ماکارونی را افزایش خواهند داد. علاوه بر حمل‌ونقل، بسته‌بندی، دستمزد کارگر و دیگر هزینه‌های تولید که در افزایش قیمت ماکارونی موثر بوده‌اند، افزایش دو برابری قیمت گندم نیز در بالا رفتن نرخ این کالا تاثیرگذار بوده است.
پیشتر رسول مژده شفق، مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی، با بیان اینکه دولت قیمت گندم را ۱۰۰ درصد افزایش داده است، گفته بود: «سال گذشته دولت هر کیلو گندم را ۲۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرید و ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌فروخت اما امسال این قیمت ۵۰۰۰ تومان اعلام شده که با هزینه‌های تبعی حدود ۵۵۰۰ تومان به دست صنف و صنعت می‌رسد.»
به دنبال خشکسالی‌های سال‌های اخیر، ایران با کمبود جدی گندم مواجه شده است. فعالان صنفی می‌گویند که تولید گندم در کشور تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و دولت باید برای جبران کسری خود حدود هشت میلیون تن گندم وارد کند. قیمت گندم نیز در بازار جهانی تا حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر ایران عمده گندم وارداتی خود را از شریک تجاری خود یعنی روسیه تهیه می‌کند که این کشور برای گندم‌های ارسالی خود تعرفه ۷۰ دلاری تعیین کرده است؛ بنابراین گندم وارداتی به ایران گران‌تر تمام می‌شود. این عوامل در کنار هم افزایش قیمت کالاهایی را به دنبال دارد که منبع اولیه آن گندم و آرد است.
پیشتر قاسمعلی حسنی، دبیر بنکداران مواد غذایی تهران، گفته بود که گرانی سبب حذف کالاهای پرمصرف از سفره خانوار شده است و مردم به‌جای گوشت و برنج به مصرف غذاهای جایگزین مثل سویا، حبوبات و ماکارونی روی آورده‌اند، با این حال مواد غذایی جایگزین نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نماندند.