«پیروزی جمهوری‌خواهان در ویرجینیا، نویدبخش پس گرفتن سنا در سال آینده»

رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا گفت به بازگشت اکثریت کنگره به حزب جمهوری‌خواه خوش‌بین است

گلن یانگکین پس از پیروزی در انتخابات فرمانداری ویرجینیا با خانواده اش عکس یادگاری می گیرد - ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جمهوری‌خواهان می‌گویند در شکست تری‌مک‌آلیف، فرماندار سابق حزب دموکرات از گلن یانگ‌کین نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت فرمانداری ویرجینیا نشانی از موج قرمز جمهوری‌خواهی در سال ۲۰۲۲ می‌بینند.

آقای یانگ‌کین با اختلاف زیاد آقای مک‌آلیف را شکست داد و عمده موفقیتش به علت مخالفت با تدریس «نظریه انتقادی نژاد» بود. این مکتب فکری جاافتاده و فراگیر در ایالات‌متحده برای آموزش مسائل نابرابری‌ نژادی و نابرابری‌ها بوده است.

لیندسی گراهام، نماینده کارولینای جنوبی در مجلس سنا گفت: «فکر می‌کنم این وزش باد موافق برای ما و باد مخالف برای آن‌ها است.»

به گفته جاش‌هالی، نماینده میسوری در مجلس سنا، که مخالفت با نظریه انتقادی نژاد را به ویژگی نمادین دوران حضورش در سنا تبدیل کرده، این نشانه بارزی از مخالفت والدین با آموزش چنین موضوعاتی به فرزندانشان است.

او گفت: «والدین نمی‌خواهند همچون دشمن با آن‌ها رفتار شود و هم این واقعیت که رئیس‌جمهور بایدن واقعا منفور است. منظورم این است که نباید این رویداد را دست‌کم گرفت.»

دموکرات‌ها به‌شدت بر متحد نشان دادن  آقای یانگ‌کین با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق تاکید کردند، اما این تلاش‌ها ثمری نداشت و جمهوری‌خواهان توانستند به پایگاه‌های دموکرات‌ها در ویرجینیا نفوذ کنند. دموکرات‌ها برای حفظ سه کرسی نواحی چرخشی ایالات مشترک‌المنافع در سال ۲۰۲۲ تلاش می‌کنند.

کرسی‌های مجلس سنا در حال حاضر ۵۰/۵۰ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است. به لطف  پیروزی‌هایی که جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به دست آوردند مجلس نمایندگان دارای ۲۲۱ دموکرات و ۲۱۳ جمهوری‌خواه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوین‌مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان گفت: پس از پیروزی روز سه‌شنبه به این‌که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس را به دست خواهند آورد خوش‌بین است.

او گفت: «نقاط قابل بهبود را می‌شناسیم و قول می‌دهیم قفل منشور حقوق شهروندی والدین را خیلی زود باز کنیم.»

مبارزه انتخاباتی آقای یانگ‌کین عمدتا بر تبلیغی تکیه داشت که آقای مک‌آلیف را به خاطر گفتن: «فکر نمی‌کنم والدین باید به مدارس بگویند چه چیزی آموزش دهند.» موردحمله قرار می‌داد. ویرجینیا فاکس، نماینده کارولینای شمالی، رهبر جمهوری‌خواهان در کارگروه آموزش و کار مجلس نمایندگان صریحا گفت جمهوری‌خواهان خط‌مشی‌های بهتری برای والدین دارند.

او گفت: «چپ‌ها مدت مدیدی است که برای کوتاه کردن دست والدین از حوزه آموزش‌وپرورش، دولت‌های محلی و ایالتی تلاش کرده‌اند. پاسخ ما به تلاش چپ‌ها برای ملی کردن آموزش‌وپرورش نه است  نه به تلقین‌های چپ، نه به نظریه انتقادی نژاد، نه به سیاست‌های هویت‌مدار.»

ریک‌اسکات، نماینده فلوریدا در مجلس سنا، رهبر کارگروه ملی سناتورهای جمهوری‌خواه و مسئول دفاع از جمهوری‌خواهان کهنه‌کار و مخالفان روش‌های تامین اعتبار، در مصاحبه با  ایندیپندنت گفت این نشانه خوبی از وضعیت جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۲ است.

او گفت:« سنا را پس خواهیم گرفت. یعنی این کاملا واضح است، رای‌دهندگان لاتین‌تبار و همچنین رای‌دهندگان حومه‌نشین با سوسیالیسم مخالفت کرده‌اند.»

آقای اسکات درست مانند آقای ترامپ موفق شد در کارزارهای خودش در انتخابات فرمانداری و نمایندگی سنا نظر رای‌دهندگان آمریکای لاتین را جلب کند. هردوی این پیروزی‌ها به قیمت از دست دادن رای حاشیه‌نشینان سفید تمام شد که از آقای ترامپ نیز روی‌گردان شده بودند، اما بیشترآن‌ها نه‌تنها به نفع آقای یانگ‌کین که در رقابت‌های نمایندگی مجلس درون ایالتی هم چرخش داشتند.

برخی دمکرات‌ها خواسته‌اند اعضای پیشروی حزب خود را مقصر بشمارند و سناتورها مارک‌وارنر و تیم‌کِین هر دو به گزارشگران گفتند دمکرات‌های پیشرو با ممانعت از تصویب لایحه‌ زیرساخت که در ماه اوت به تصویب سنا رسیده بود لگد به بخت آقای مک‌آلیف زدند. اما برایان شاتز، سناتور هاوایی با این دیدگاه مخالف است.

وی گفت: «نمی‌خواهم در کار مجلس دخالت کنم و فکر نمی‌کنم تصویب لوایح چاره انتقادهای میان‌دوره‌ای باشد اما آخر ما برای تصویب لایحه به اینجا آمده‌ایم و اگر کار قانون‌گذاری را درست انجام ندهیم، طبیعی است که رای‌دهندگان برای جبران دست به بدترین انتخاب‌ها می‌زنند و فقط می‌خواهم این نکته را یادآوری کنم که کاهش محبوبیت ما هم‌زمان‌شده با قصورمان در قانون‌گذاری.»

آقای شاتز هم‌چنین خاطرنشان کرد دمکرات‌ها چه‌طور در نیوهمپشر پیشرفت کردند اما کمتر کسی به آن پیشرفت توجه می‌کند زیرا ویرجینیا در مجاورت واشینگتن دی ۳۰ قرار دارد. او با اشاره به این که دموکرات‌ها چه‌طور سال گذشته توانستند در رقابت انتخاباتی از شر ترامپ خلاص شوند گفت «اما به گمان من منصفانه است که بگوییم مردم از کرونا خسته شده‌اند و دیگر بریده‌اند از این که در جواب هر حرفی بگوییم «دلتان می‌خواهد دونالد ترامپ بیاید؟»

او گفت «مثالی در فوتبال هست که می‌گوید به ترکیب  پیروز نباید دست زد. مثال هوشمندانه‌ای است. اما آن ترکیب شکست خورده است و اکنون باید دستور کار را عوض کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان