امرالله صالح: پیکر سربازانی که طالبان تیربارانشان کرده در کانتینرها نگهداری می‌شود

«نهادهای حقوق بشری باید پیش از آنکه طالبان شواهد را از بین ببرد، تحقیقاتشان را آغاز کنند»

هزاران تن از افسران و سربازان دولت پیشین افغانستان از ترس انتقام‌جویی طالبان مخفی شده‌اند - Hoshang Hashimi / AFP

امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان، در توییتی، ادعای طالبان مبنی بر وجود یک کانتینر حاوی اجساد نظامیان پیشین افغان در بیمارستان سردار محمد داود کابل را رد کرد و گفت که این اجساد متعلق به سربازانی است که طالبان تیرباران کرده است. آقای صالح نوشت: «ادعای طالبان مبنی بر اینکه یک کانتینر از اجساد شهدای قوای دفاعی جمهوری اسلامی افغانستان را در بیمارستان کابل پیدا کرد‌ه‌اند، بی‌اساس است.»

امرالله صالح این اجساد را متعلق به نفرات زخمی‌ ارتش پیشین افغانستان می‌داند که طالبان پس از فروپاشی دولت قبل، آن‌ها را کشته‌‌اند. صالح گفته است: «این‌ها سربازان زخمی بودند که طالبان دست‌جمعی به قتل رساند. این جنایت دیگر طالبان است که باید بررسی شود.»

معاون اول پیشین دولت ساقط شده افغانستان از نهادی‌های بین‌المللی حقوق بشری خواسته است که موضوع وجود یک کانتینر جسد کشته‌شدگان نظامیان پیشین افغان در بیمارستان کابل را بررسی کنند: «از نهادهای حقوق بشر تقاضا دارم که درباره این جنایت تحقیق و آن را ریشه‌یابی کنند تا جهانیان از چهره زشت وحشتناک طالب بیشتر آگاه شوند. این کار طالبان با هیچ قانونی توجیه‌پذیر نیست. تحقیقات در این زمینه باید قبل از آنکه طالبان شواهد را از بین ببرند، آغاز شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح در حالی طالبان را به کشتن سربازان زخمی متهم می‌کند که دو روز پیش، قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، که در میان بازماندگان جنگجویان این گروه در روستای بهارک استان بدخشان صحبت می‌کرد، از وجود یک کانتینر از اجساد نظامیان پیشین افغان در بیمارستان نظامی سردار داود در کابل خبر داده و گفته بود که تلاش‌ها برای یافتن بازماندگان افراد کشته شده تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تا قبل از پانزدهم اوت ۲۰۲۱ که طالبان بدون درگیری کابل را تصرف کرد، گزارش‌های متعدد از کشتار گروهی سربازان اسیر به دست طالبان حکایت داشت. با وجودی که دو روز پس از تصرف کابل به دست طالبان، رهبری این گروه عفو عمومی اعلام کرد، کشتار نظامیان پیشین همچنان ادامه دارد.

شماری از نظامیان پیشین افغانستان می‌گویند که پس از فرار اشرف غنی، تعدادی زیادی از نظامیان به طالبان تسلیم شدند تا کشته نشوند اما تاکنون از سرنوشت بسیاری از آنان خبری در دست نیست و احتمال دارد کشته شده باشند.

شفیق (مستعار) ۱۱ سال در صفوف نظامیان دولت پیشین افغانستان کار کرد و اکنون برای اینکه به دست طالبان نیفتد، مخفیانه در جاهای مختلف زندگی می‌کند. شفیق به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «زمانی که اشرف غنی فرار کرد و خبر تسلیم شدن مراکز نظامی به طالبان را شنیدیم، من و شماری از همراهانم تصمیم گرفتیم به طالبان تسلیم نشویم. یکی از همراهان ما که خود را به طالبان تسلیم کرد، تیرباران شد.»

هزاران تن از افسران و سربازان دولت پیشین افغانستان از ترس انتقام‌جویی طالبان مخفی شده‌اند و تلاش‌های بسیاری از آنان برای خروج از افغانستان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.