روسیه به ایران اجازه نمی‌دهد از چاه‌های گازی دریای خزر برداشت کند

بر اساس توافق مسکو و تهران، روسیه باید در صدر دارندگان ذخایر گاز در جهان باشد

چاه‌ها در محدوده آب‌های ایران واقع‌اند اما بر اساس توافق قبلی، روسیه اجازه برداشت از آن‌ها را به ایران نمی‌دهد-عکس از فرارو

رئیس انجمن سی‌ان‌جی گفت: «ایران اجازه ندارد از هشت حلقه چاه بزرگ گازی در دریای خزر برداشت کند.» به گفته اردشیر دادرس، این چاه‌ها در محدوده آب‌های ایران واقع‌اند اما بر اساس توافق قبلی، روسیه اجازه برداشت از آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران نمی‌دهد.

اردشیر دادرس با بیان اینکه «فعلا نمی‌توان به منابع گازی دریای خزر فکر کرد»، گفت: «طبق معاهده و توافق ایران و روسیه، تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی جوابگو است، ما حق استخراج منابع گازی دریای خزر را نداریم.» او این نکته را اضافه کرد که برداشت از منابع گازی دریای خزر در حال حاضر «توجیه اقتصادی» هم ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی درباره علت ممنوعیت برداشت جمهوری اسلامی ایران از منابع گازی دریای خزر به خبرگزاری ایلنا گفت: «اکنون روسیه ۱۸.۱ درصد ذخایر گاز دنیا را دارد و این رقم در مورد ایران ۱۷.۹ درصد است. چنانچه از خزر برداشت کنیم، این رقم به ۱۸.۲ درصد می‌رسد و در مقام بالاتری از روسیه قرار می‌گیریم که طبق توافق‌هایی که قبلا با این کشور صورت گرفته است، نباید این‌ چنین شود تا روسیه همچنان در صدر باشد.»

در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها، دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بازارهای جهانی برای فروش نفت و گاز نیز محدود شده است و روسیه در سایه این محدودیت‌ها، گاز خود را به دیگر کشورها صادر می‌کند و شواهد نشان می‌دهد که به توسعه میدان‌‌های ایران تمایلی ندارد.

در ماه‌های اخیر، فروش گاز ایران به ترکیه نیز با چالش‌هایی مواجه شده است. بر اساس توافق جمهوری آذربایجان و ترکیه، در سه سال آینده قرار است صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه ۱۱ میلیارد مترمکعب افزایش یابد و این در حالی است که در سال‌های گذشته هم میزان تحویل گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه دو برابر صادرات جمهوری اسلامی ایران به این کشور بود.

پس از دو منطقه خلیج‌فارس و سیبری، دریای خزر سومین منبع انرژی جهان شناخته می‌شود. به گزارش خبرگزاری شانا، مجموع ذخایر تایید شده نفت خام و گاز طبیعی دریای خزر بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت و ۱۲ تریلیون مترمکعب گاز تخمین زده شده است.

بیشتر از جهان