تبادل تحفه میان طالبان و چین؛ جلغوزه و معادن در برابر یک میلیون دلار

در حال حاضر چین نزدیک‌ترین رابطه را با دولت طالبان ایجاد کرده است

وبسایت وزارت خارجه چین

وانگ یی، وزیر خارجه چین، که در سفری دو روزه در دوحه قطر به سر می‌برد، با مقام‌های حکومت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است. این گفت‌وگوها با هدف توسعه روابط اقتصادی و کمک‌های کشور چین به افغانستان صورت گرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت طالبان، در توییتر پیام صوتی منتشر کرده است که در آن می‌گوید وزیر خارجه چین ابتدا با ملا برادر، معاون اول نخست‌وزیر طالبان، دیدار کرده و پس از آن با ملا امیر خان متقی، وزیر خارجه این گروه ملاقات داشته است. مجاهد گفته است: «ملا برادر آخند، معاون نخست‌وزیر امارت طالبان، شامگاه دوشنبه و ملا امیر خان متقی صبح روز سه‌شنبه، با وزیر خارجه چین دیدار کردند. این دیدار‌ها حول مباحثی چون بررسی وضعیت جاری، دادوستدهای اقتصادی و حل مشکلات بازرگانان افغان صورت گرفته است.»

مجاهد در این پیام صوتی گفته است که در دیدار وزیر خارجه طالبان و چین تصمیم گرفته شد تا سه کمیته مجزا بین دو کشور ایجاد شود که کمیته اول فقط روی مسائل سیاسی و دیپلماتیک کار خواهد کرد، کمیته دوم روی همکاری‌های دوجانبه و بررسی تفاهم‌ها میان دو کشور کار می‌کند و کمیته سوم مسائل اقتصادی و عملی شدن پروژه‌های انکشافی و استخراج معادن افغانستان توسط چین را بررسی خواهد کرد. سخنگوی طالبان در این پیام همچنین گفته است که چین یک میلیون دلار به افغانستان کمک کرده و اعطای کمکی پنج میلیون دلاری شامل مواد غذایی و دارو را به حکومت طالبان وعده داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز از دیدار وزیر خارجه این کشور با مقام‌های طالبان خبر داده است. وانگ وین بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در توییتر نوشته است که دولت چین آرزو دارد طالبان بتوانند یک حکومت باز، فراگیر و همه‌شمول در این کشور ایجاد کنند. او نوشته است که حکومت همه‌شمول طالبان می‌تواند به حقوق بشر به‌خصوص حقوق زنان و کودکان بپردازد و در قبال کشورهای همسایه خود هم رویکردی مثبت داشته باشند. او همچنان آرزو کرده است که افغانستان یک کشور مدرن شود.

در دیدار وزیر خارجه طالبان با همتای چینی‌ او، ملا امیر خان متقی هدیه جالبی به وزیر خارجه چین داده است. او یک بسته جلغوزه (چلغوز-دانه نوعی درخت کاج) به وزیر خارجه چین هدیه داده است که در چین دانه‌ای گران‌قیمت محسوب می‌شود. این تحفه پیامی مشخص با خود دارد زیرا چین مهم‌ترین بازار خرید چلغوز افغانستان است و در چند سال گذشته، بخش اعظم محصول چلغوز افغانستان به چین صادر شده است؛ اما پس از شیوع کووید-۱۹ و قرنطینه‌های بعدی آن، صادرات چلغوز به چین قطع شد. طالبان با هدیه یک بسته یک کیلویی چلغوز به وزیر خارجه چین، به نحوی باز شدن دوباره بازار صادرات چلغوز به چین را خواستار شدند.

در حال حاضر چین نزدیک‌ترین رابطه را با دولت طالبان ایجاد کرده است. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مقام‌های چینی، بارها به این کشور رفته و با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند. چینی‌ها هم تاکنون چند محموله کمکی به افغانستان فرستاده‌اند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که چین به ذخایر زیرزمینی کمتر دست‌خورده افغانستان چشم دوخته است. افغانستان معادن سرشار مس، آهن، سوخت‌های فسیلی، سنگ‌های گران‌قیمت و مهم‌تر از همه اورانیم دارد. بررسی‌های کارشناسانه اخیر نشان می‌دهد که در افغانستان حدود سه تریلیون دلار ذخایر قابل استخراج وجود دارد. حالا به نظر می‌رسد چین می‌خواهد پیش‌تر و بیشتر از هر کشور دیگر روی این منابع غنی قابل‌استخراج سرمایه‌گذاری کند. با این حال به نظر می‌رسد که چین دوست ندارد در افغانستان حاتم‌بخشی کند. کمک یک میلیون دلاری به افغانستان و وعده کمک پنج میلیون دلاری در آینده نشان می‌دهد که چین می‌خواهد با «دبه خالی سر افغانستان را چرب کند» و مانند کشورهای غربی سیل کمک‌های بی‌حدوحصر خود را به افغانستان سرازیر نمی‌کند.