افزایش برداشت جلغوزه سیاه در استان کاپیسا

محصول جلغوزه سیاه در استان کاپیسا افزایش یافت و امسال به ۸۵ تُن رسید

جلغوزه دانه‌های گونه‌ای از درخت کاج است که مصرف غذایی دارد- FARID ZAHIR / AFP

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری استان کاپیسا در رابطه با افزایش محصول جلغوزه سیاه می‌گوید: «میزان محصول جلغوزه در کاپیسا نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و به ۸۵ تُن رسیده است.»

او افزود: «امسال نزدیک به دو هزار هکتار زمین در روستاهای نجراب، تگاب، و اله‌سای کاپیسا تحت پوشش جنگل جلغوزه قرار گرفت.»

همایون حبیب، رئیس اداره زراعت کاپیسا گفت: «جلغوزه در استان کاپیسا به شکل سنتی فرآوری می‌شود و تاجران این محصول را فرآوری‌نشده خریداری می‌کنند.»

آقای حبیب افزود: «جلغوزه یکی از اقلام مهم صادراتی روستاهای نجراب، اله‌سای و تگاب این استان است که همه ساله مقداری زیادی جلغوزه سیاه از این روستاها به سایر استان‌های افغانستان، حتی به خارج از کشور به عنوان میوه خشک صادر می‌گردد و جایگاه خاصی در بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد.»

نادرشاه نادری، فروشنده جلغوزه سیاه در کابل از افزایش محصول این میوه خشک خوشحال است و می‌گوید: «من دوازده سال است که جلغوزه سیاه در بازار می‌فروشم، اما متاسفانه قیمت آن خیلی‌ها بالا است حتی صد گرم آن به ۷۰۰ و ۸۰۰ افغانی به فروش می‌رسید، اما امسال قیمت آن نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، فکر کنم یکی از دلایل آن افزایش تولید جلغوزه در کشور است. جلغوز سیاه افغانستان خارج از کشور نیز صادر می‌شود و یکی از دلایل بالا بودن قیمت آن هم این امر است. جلغوز سیاه شرین و خوش‌مزه است و مردم ما خیلی آن‌ را دوست دارند اما متاسفانه قیمت آن زیاد است امید داریم که محصول بیشتر شود و همه بتوانند از آن استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اول خان رامین، ساکن کابل در رابطه به افزایش تولید جلغوزه گفت: «در فصل زمستان در کشور مغزهایی و میوه‌های گرم و خشک خیلی خریدار دارد، اما جلغوزه سیاه از همه بیشتر. متاسفانه که قیمت آن در سال‌های اخیر افزایش داشته است. امسال قیمت آن مانند سال‌های قبل نیست. فکر کنم دو دلیل داشته باشد یکی این که محصول آن در کشور بیشتر شده و صادرات به خارج نیز کمتر شده است. جلغوزه سیاه در میان مردم ما مشهور است و مزه و فایده نیز دارد. این که امسال محصول آن در استان کاپیسا بیشتر شده است خبر خوشحال‌کننده‌ای است و آرزو داریم که در تمام استان‌ها محصول آن بیشتر شود و همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند.»

در سال‌های اخیر در افغانستان کاشت و برداشت محصولاتی مانند جلغوزه سیاه و دیگر میوه‌جات خشک افزایش یافته است و شماری از کشاورزان تلاش خود را در این بخش متمرکز کرده‌اند.

این کشاورزان تاکید دارند که دولتمردان باید برای فروش این فرآورده‌ها بازارهای داخلی و خارجی را آماده کنند تا تولید محصولاتی که با هزار مشکل و رنج به دست می‌آید به قیمت خوب در بازار به فروش برسد.

بیشتر از جهان