ناامیدی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده از تعیین منشاء کووید

چین ادعاهای مبنی بر هرگونه دست داشتن در انتشار ویروس کرونا را رد کرده است

ویروس کرونا، جان ۵ میلیون نفر از مردم جهان را گرفته است - STR / AFP

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده می‌گویند احتمالا شواهد کافی برای تعیین منشاء کووید ۱۹ در دست نخواهند داشت.

جزئیات نتایج بررسی‌های این سازمان‌ها در مورد منشاء این ویروس در سند‌صادره توسط مدیر امنیت و اطلاعات ملی ثبت ‌شده و این نتیجه نهایی بررسی‌های ۹۰ روزه‌ای است که به دستور جو بایدن انجام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نهادهای اطلاعاتی دست‌اندرکار این بررسی در مورد منشاء این ویروس با هم اختلاف‌نظر داشتند اما همگی به این نکته اذعان داشتند که کووید ۱۹ در قالب سلاح زیستی تولید نشده است. بیشتر این سازمان‌ها با این مطلب موافق بودند که این ویروس حاصل دست‌کاری ژنتیکی نبوده است.

به دلیل بی‌میلی چینی‌ها به همکاری با این تحقیقات، انجام این تحلیل‌ها بغرنج‌تر شده است. از شروع این همه‌گیری تاکنون، گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی‌ در مورد ویروس کرونا شده که در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان، شهر محل آغاز شیوع ویروس، نگهداری می‌شد.

آقای بایدن در واکنش به این حدس و گمان‌های فزاینده در مورد رها شدن این ویروس از آزمایشگاه، درخواست انجام این تحقیقات را کرد. این حدس و گمان‌ها در مورد نظریه محبوب دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و هوادارانش بود. آقای ترامپ بابت واکنش اولیه ایالات‌متحده به شیوع این ویروس هدف انتقادات شدید قرار گرفت، واکنشی که درنتیجه آن بیش از ۱۰۰ میلیون نفر بیکار شدند و صدها هزار نفر جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین ادعاهای مبنی بر هرگونه دست داشتن در انتشار ویروس کرونا را رد کرده است، ویروسی که جان ۵ میلیون نفر از مردم جهان را گرفت.

یکی از مقامات رسمی ارشد ایالات‌متحده در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت به تعیین خاستگاه راستین این ویروس نزدیک نشده‌اند.

این مقام رسمی گفت: گمان نمی‌کنیم یک یا دو گزارش دیگر با کشف این موضوع فاصله داشته باشیم.

طبق این گزارش، مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان «درگذشته آمیزه‌ها یا ترکیباتی از ویروس‌های کرونای شبیه سارس تولید کرده بود اما چنین اطلاعاتی به معنای آن نیست که این مؤسسه، سارس کوو-۲ را با دست‌کاری ژنتیک تولید کرده باشد.»

از نوامبر ۲۰۱۹ یعنی یک ماه پیش از آغاز جدی شیوع ویروس کرونا در ووهان اخباری انتشاریافته بود که طبق آن محققان آزمایشگاه مؤسسه ویروس‌شناسی این شهر در پی یافتن درمانی برای بیماری‌های تنفسی هستند اما طبق یافته‌های این بررسی تحلیلی، این اطلاعات «دال بر آن نیست که خاستگاه همه‌گیری آن‌جا باشد.»

طبق گزارش «کم‌اطمینان» چهار نهاد دست‌اندرکار این بررسی، شیوع بیماری با انتقال ویروس از حیوان به انسان آغاز شده است و این دیدگاه با نظریه‌ آغازین هم‌خوان است.

اما طبق گزارش نهاد پنجمی که «درجه اطمینان آن در حد متوسط است» در واقع نخستین ابتلای انسان بر اثر قرار گرفتن در معرض ویروس در آزمایشگاه بود.

© The Independent

بیشتر از جهان