بلینکن به مقام چینی: در مورد منشاء کرونا نگرانیم

مقام چینی: پیدایش و انتشار ویروس جدید کرونا از آزمایشگاهی در ووهان، «داستانی بی‌معنا» است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده- Alex Wong/Getty Images/AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه در گفت‌وگو با یانگ جیه‌چی، مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، بر اهمیت همکاری و شفافیت در تحقیقات مربوط به منشا ویروس کووید-۱۹ تاکید کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت، دو طرف درباره طیف وسیعی از مسائل مهم دیگر مانند کره شمالی نیز گفت‌وگو کردند و آقای بلینکن نگرانی کشورش در مورد تضعیف دموکراسی در هنگ‌کنگ را ابراز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشتار مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ دیگر موضوعی بود که وزیر خارجه آمریکا از آن ابراز نگرانی کرد. وی همچنین از چین خواست فشار بر تایوان را کاهش داده و شهروندان آمریکایی و کانادایی زندانی در آن کشور را آزاد کند.

به گزارش رویترز، یانگ جیه‌چی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از اینکه برخی در آمریکا این «داستان بی‌معنا» را مطرح می‌کنند که ویروس جدید کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین ظهور و در جهان شایع شده است، ابراز نگرانی کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیشتر در ماه مه گفته بود که نهادهای اطلاعاتی کشورش در حال پیگیری نظریه‌های مختلفی در این ارتباط، از جمله امکان بروز حادثه در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان در چین، هستند.

نمایندگی آمریکا در مقر اروپایی سازمان ملل متحد ماه گذشته در ژنو در بیانیه‌ای مطالعه سازمان بهداشت جهانی در ژانویه و فوریه را «ناکافی و غیرجامع» دانسته و خواستار تحقیقات «به‌موقع، شفاف و مستدل» از جمله در چین شده بود.

روابط واشینگتن و پکن چند سالی است به دلیل اختلاف سر برخی مسائل عمده، از تجارت گرفته تا فناوری و حقوق بشر و همه‌گیری کرونا، به تنش کشیده شده است.