«لبنان خواهان بهترین روابط با عربستان سعودی است»

وزارت خارجه سعودی تاکید کرده است که سلطه «گروه تروریستی حزب‌الله» بر تصمیمات لبنان، آن کشور را به بستری برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل کرده است

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان- DALATI AND NOHRA / AFP

رئیس‌جمهوری لبنان روز شنبه اعلام کرد که خواهان «بهترین روابط» با عربستان سعودی است.

میشل عون این سخنان را یک روز پس از اخراج سفیر لبنان از ریاض و فراخوانده شدن سفیر عربستان از بیروت بیان کرد.

تارنمای «النشره» گزارش داد که سفیر عربستان سعودی در بیروت که از سوی ریاض فراخوانده شده بود، روز شنبه بیروت را ترک کرده است.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری لبنان روز شنبه منتشر کرد، آمده است که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، مشتاق است تا بهترین روابط را با عربستان سعودی داشته باشد و در آینده نیز این روابط را با قراردادهای دوجانبه تقویت کند.

این بیانیه همچنین از تشکیل جلسه مدیریت بحران توسط وزرای دولت لبنان خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جلسه با هدف کاهش شکاف دیپلماتیک میان لبنان و عربستان در پی اظهارات جنجالی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در خصوص جنگ یمن، تشکیل شده است.

جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که حوثی‌های مورد حمایت ایران از خود دفاع می‌کنند، و جنگ یمن را «بیهوده» خوانده بود.

روز جمعه، وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای گفت که ریاض اظهارات قرداحی را بازتاب سیاست‌های رسمی بیروت تلقی نمی‌کند.

در ادامه آن بیانیه آمده است که پادشاهی سعودی از پیامد روابط با لبنان «به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها توسط مقامات لبنانی و ناکامی مداوم آن‌ها برای اتخاذ تدابیر اصلاحی، متاسف است».

وزارت خارجه سعودی تاکید کرده است که سلطه «گروه تروریستی حزب‌الله» بر تصمیمات لبنان، آن کشور را به بستری برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل کرده است. 

این وزارتخانه همچنین با تاکید بر این که حزب‌الله نیت خوبی برای لبنان ندارد، گفته است که شبه‌نظامیان حزب‌الله به «تروریست‌های حوثی» آموزش نظامی می‌دهند.

عربستان سعودی همچنین واردات تمام کالا‌های لبنانی به آن کشور را ممنوع کرده است.

روز جمعه بحرین نیز سفیر لبنان را از این کشور اخراج کرد.

دولت کویت نیز روز شنبه اعلام کرد که به کاردار لبنان ۴۸ ساعت مهلت داده است تا خاک آن کشور را ترک کند.

بیشتر از جهان