اتحادیه اروپا هشدار پرواز در آسمان ایران را لغو کرد

لغو هشداردر حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی همچنان از همکاری بین‌المللی برای بررسی پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی امتناع می‌کند

هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک سپاه پاسدارن سرنگون شد- اعتماد

دو سال پس از بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ که سپاه پاسداران با شلیک دو موشک پدافندی، هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه را سرنگون کرد، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا EASA دستورالعمل منع پرواز در ارتفاع پایین بر فراز آسمان ایران را لغو کرد.

لغو دستورالعمل پیشین، صبح امروز در وبسایت آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا منتشر شد. پس از آنکه جمهوری اسلامی هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرد، این آژانس دستورالعملی صادر کرد که بر اساس آن به شرکت‌های هواپیمایی اروپایی هشدار می‌داد که حتی‌الامکان از پرواز بر فراز ایران خودداری کنند و در صورت نیاز حتما ارتفاع پروازی خود را بالاتر از ۲۵ هزار پا تنظیم کنند. آخرین بار، تیرماه سال گذشته این هشدار از سوی آژانس هوانوردی ایمنی اتحادیه اروپا تمدید شده بود.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در توضیح تصمیم خود گفته بود که بر اساس اطلاعات موجود به دلیل وضعیت خطرناک امنیتی و هماهنگی ضعیف بین هوانوردی غیرنظامی و عملیات نظامی در ایران، خطر هدف قرار گرفتن هواپیماهای غیرنظامی وجود دارد.

در ادامه آمده بود که با توجه به وجود سیستم‌های مختلف پدافند هوایی پیشرفته، توصیه می‌شود در مورد خطرات مربوط به هوانوردی غیرنظامی احتیاط کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی متهم است که هواپیمای خطوط هواپیمایی اوکراین را در بامدان ۱۸ دی‌ماه به صورت عمدی سرنگون کرده است. شلیک موشک به هواپیمای غیرنظامی که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد ساعتی پس از حمله موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق انجام شد. این حمله به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در روز ۱۳ دی‌ماه انجام شد.

لغو هشدار آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از همکاری بین‌المللی برای بررسی پرونده امتناع می‌کنند. خانواده جانباختگان در دو سال گذشته تلاش کرده‌اند تا کشورهای جهان را برای فشار بر مقام‌های جمهوری اسلامی برای انجام تحقیقات بی‌طرفانه مجاب کنند.

به نظر می‌رسد لغو این هشدار از سوی اتحادیه اروپا فرستادن پالس مثبت به مقام‌های جمهوری اسلامی برای بازگشت آن‌ها به مذاکرات احیای برجام باشد. این رویداد چند روز پس از سفر علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی به بروکسل و دیدارش با مقام‌های اتحادیه صورت می‌گیرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در دو سال گذشته بارها از اتحادیه اروپا خواسته بودند تا هشدار امنیتی درباره عبور از آسمان ایران را لغو کند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه در مورد لغو این هشدار امنیتی نوشته که آن‌ها امیدوارند تا پرواز شرکت‌های هواپیمایی غربی به جمهوری اسلامی افزایش یابد.