جدّ ما نیم میلیون سال پیش در آفریقا می‌زیست

هومو بودونسیس در دوران پلیستوسن میانه وجود داشته و جد مستقیم انسان مدرن است

دیرینه‌‌انسان‌شناسان این دوره را «آشفتگی در میانه» می‌نامند، زیرا تکامل انسان در این عصر به خوبی درک نشده است - عکس تزئینی - Prehistoric india

دانشمندان نام‌گذاری گونه جدیدی از اجداد انسان را که برای اولین بار حدود نیم میلیون سال پیش در آفریقا زندگی می‌کرد، اعلام کرده‌اند.

متخصصان معتقدند که هومو بودونسیس در دوران پلیستوسن میانه وجود داشته و جد مستقیم انسان مدرن است. نام بودونسیس برگرفته از جمجمه‌ای است که در «بودودار» اتیوپی پیدا شده است.

محققان می‌گویند این دوره در تاریخ حیاتی است زیرا زمانی است که ظهور گونه‌ خودمان (هومو ساپینس) در آفریقا، نزدیک‌ترین خویشاوندانمان و نئاندرتال‌ها (هومو نئاندرتالنسیس) در اروپا را هم شاهد بوده‌ایم.

با این حال، دیرینه‌‌انسان‌شناسان این زمان را «آشفتگی در میانه» می‌نامند، زیرا تکامل انسان در این عصر به خوبی درک نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر میرجانا روکساندیک، نویسنده اصلی از دانشگاه وینیپگ کانادا، گفت: «گفت‌وگو درباره تکامل انسان در این دوره زمانی، به دلیل فقدان اصطلاحات مناسب که تنوع جغرافیایی انسانی را هم تصدیق کند، غیرممکن شد.»

بر اساس طبقه‌بندی جدید، هومو بودونسیس بیشتر انسان‌های پلیستوسن میانه از آفریقا و برخی از جنوب شرقی اروپا را توصیف می‌کند، در حالی که بسیاری از آن‌ها در قاره اخیر (اروپا) تحت عنوان نئاندرتال‌ طبقه‌بندی می‌شوند.

به گفته کریستوفر بائه، یکی از نویسندگان از گروه انسان‌شناسی دانشگاه هاوایی در مانوا، هدف از معرفی هومو بودونسیس «باز کردن کلافی سردرگم و فراهم کردن امکان ارتباط واضح درباره این دوره مهم در سیر تکاملی انسان است.»

دکتر روکساندیک نتیجه گرفت: «نامگذاری یک گونه جدید کار بزرگی است، زیرا کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری جانورشناسی تنها بر اساس قوانین کاملا مشخص اجازه تغییر نام می‌دهد.»

«ما مطمئنیم که این یکی مدتی طولانی باقی خواهد ماند. نام یک رده جانوری جدید تنها در صورتی زنده خواهد ماند که محققان دیگر از آن استفاده کنند.»

این یافته‌ها در «اِولوشنری انتروپالوژی نیوز اند ریویوز»( Evolutionary Anthropology Issues News and Reviews) منتشر شده است.

گزارش تکمیلی در پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از علوم