سودان سفرای مخالف دولت نظامی حاکم را برکنار کرد

سفرای سودان در آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه و چین به‌دلیل انتقاد علنی از کودتای نظامی هفته جاری برکنار شدند. 

اعتصاب سراسری در سودان در اعتراض به کودتا‌ـ AFP

رهبر نظامی سودان شش تن از سفرای این کشور ازجمله سفیر سودان در آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه و چین را به‌دلیل انتقاد علنی از کودتای نظامی هفته جاری اخراج کرده است. 

به گفته مقام‌های نظامی، ژنرال عبدالفتاح البرهان دستور اخراج سفرای سودان در قطر و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ژنو را نیز صادر کرده است.

دیپلمات‌های برکنار‌شده مراتب حمایت خود از دولت انتقالی نخست‌وزیر، عبدالله حمدوک، را اعلام کرده‌اند. حمدوک روز دوشنبه همراه با تعداد زیادی از وزرای کابینه و چند تن از دیگر رهبران سیاسی سودان بازداشت شد.

روز چهارشنبه به‌دنبال فشارهای بین‌المللی قابل‌ملاحظه از طرف آمریکا و دیگر کشورهای غربی، به آقای حمدوک اجازه داده شد به خانه‌اش بازگردد.

دولت [حمدوک] در سال ۲۰‍۱۹ پس از مذاکرات فشرده میان ارتش و رهبران قیامی که به سقوط عمر البشیر، دیکتاتور سودان، انجامید، تشکیل شد که برنامه‌اش  اداره امور روزمره سودان بود. نهاد دیگری موسوم به شورای حاکمیت ملی به ریاست ژنرال برهان در راس کشور قرار گرفت.

بسیار از ناظران نگران آن بودند که کودتا نقطه پایانی بر روند گذار کشور به دموکراسی باشد که از حمایت قدرت‌های غربی و کمک‌های بین‌المللی برخوردار بود.

گزارش‌های روز پنجشنبه حاکی از آن بود که جفری فلتمَن، سفیر آمریکا در شاخ آفریقا، تنها یک روز پیش از کودتا به رهبران نظامی سودان  در مورد هرگونه اقدام علیه شرکای غیرنظامی‌شان هشدار داده بود، اما آن‌ها به‌جای توجه به توصیه‌ او، منتظر خروج او ماندند تا فوری دست به کودتا بزنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، پس از تعلیق عضویت سودان در اتحادیه آفریکا، بانک جهانی در واکنش به قبضه قدرت ارتش، پرداخت‌هایش به برنامه‌های جاری در سودان متوقف کرد که نمایانگر افزایش فشارهای بین‌المللی است. پیش‌تر، آمریکا در پی توافق‌های سیاسی پس از دوره حکومت البشیر، تحریم‌های اقتصادی بلندمدت علیه سودان را لغو کرده بود.

ناظران (سیاسی) می‌گویند به‌رغم آنکه نافرمانی سفرای سودان حرکتی نمادین است، می‌تواند موجب شرمساری ژنرال برهان و حکام نظامی این کشور شود که سخت مشتاق‌اند از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند.

علی بن یحیی، سفیر سودان در ژنو، پس از اخراج همچنان موضعش در مخالفت با کودتا را حفظ کرد. او در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد گفت: «من از هیچ تلاشی برای بازگشت به اوضاع پیشین، توضیح واقعیت‌ها و مقاومت در مقابل سانسوری که مقام‌های کودتا بر وقایع کشور عزیزم تحمیل کرده‌اند، فروگذار نخواهم کرد.»

نورالدین ساتی، سفیر سودان در ایالات‌متحده، روز سه‌شنبه گفت به‌منظور «مقاومت در مقابل کودتای نظامی و حمایت از مبارزه مردم سودان»- که اشاره‌ای به تلاش آن‌ها برای دستیابی به اهداف قیام علیه آقای البشیر بود‌ــ در حال همکاری با دیپلمات‌های سودانی در بروکسل، پاریس، ژنو و نیویورک است.

در اوایل هفته جاری، گروهی متشکل از بیش از ۳۰ دیپلمات سودانی‌ــ هم در داخل و هم در خارج از کشور‌ــ در بیانیه‌ای مشترک، اقدام ارتش به قبضه قدرت را محکوم کردند و گفتند سفرای این کشور در بلژیک، سوییس و فرانسه همچنان به دولت حمدوک وفادار خواهند ماند. 

وزارت فرهنگ و اطلاعات سودان نیز که همچنان به آقای حمدوک وفادار است، در پستی فیس‌بوکی اعلام کرد که سفیر سودان در آفریقای جنوبی نیز جزو این گروه است.

روز پنجشنبه وزارت خارجه سودان اعلام کرد که سفرای اخراج شده «تنها نمایندگان مشروع سودان‌اند» و تصمیم‌های برهان قانونی نیست.

به گفته مقام‌های غربی، هدف این بیانیه‌ها نشان دادن عمق احساسات جاری علیه کودتای نظامی است، اما آن‌ها همچنین می‌خواهند به فعالانی که در داخل سودان علیه قدرت‌طلبی ارتش مقاومت می‌کنند، امیدواری بدهند. 

ویديوهایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد که در پی تقاضای فعالان سیاسی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای اعتصاب سراسری در اعتراض به کودتا، روز پنجشنبه اغلب فروشگاه‌ها به‌جز فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها تعطیل بوده‌اند.

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان