کودتا در سودان؛ اعلام وضع فوق‌العاده و انحلال دولت

نیروهای نظامی، نخست‌وزیرسودان را به‌دلیل «امتناع از همراهی با کودتا» در بازداشت خانگی قرار دادند

معترضان به کودتای نظامی در خارطوم، پایتخت سودان، به خیابان‌ها رفتند- AFP

ساعتی پس از انتشار خبر کودتای نظامی در سودان، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی آن کشور، ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده در سراسر سودان، از انحلال شورای حاکمیتی و کابینه دولت انتقالی خبر داد.

رسانه‌ها صبح روز دوشنبه، سوم آبان، از کودتای نظامی در سودان خبر دادند. ابتدا گزارش‌هایی از بازداشت تعدادی از مقام‌های ارشد دولتی در خارطوم، پایتخت سودان، شامل دست‌کم چهار وزیر کابینه منتشر شد. هم‌زمان گزارش‌‌هایی از محاصره خانه عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، منتشر شده بود؛ در ادامه اعلام شد که نخست‌وزیر نیز به‌دلیل «امتناع از همراهی با کودتا» در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، ساعتی پس از این تحولات، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «برای اصلاح مسیر انقلاب، ما تصمیم گرفته‌ایم وضعیت اضطراری را در سراسر کشور اعلام کنیم... شورای حاکمیتی انتقالی و کابینه را منحل کنیم.»  

او همچنین از تعلیق برخی مواد قانون اساسی و برکناری استانداران خبر داد و اعلام کرد که «نیروهای مسلح به پیش‌برد روند تغییرات در راستای دموکراسی تا زمان تشکیل دولت غیرنظامی منتخب ادامه خواهند داد.» این مقام ارشد نظامی، موعد برگزاری انتخابات در سودان را ماه ژوئیه ۲۰۲۳ اعلام کرد.

از سال ۲۰۱۹ که نیروهای ارتشی در سودان عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین، را از قدرت برکنار کردند، این کشور زیر نظر یک «شورای حاکمیتی» متشکل از نمایندگان نظامی و مدنی اداره می‌شود. این کودتا پس از هفته‌ها تنش میان نمایندگان نظامی و مدنی در شورای حاکمیتی سودان رخ داده است. در اواخر شهریورماه گزارش‌هایی از یک کودتای نظامی نافرجام در آن کشور منتشر شد که پس از آن اختلاف‌ها در شورای حاکمیتی ببیش از پیش شدت گرفت.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان مخالف حکومت نظامیان در سودان پیش از این نیز بارها در اعتراض به تلاش‌های نظامیان برای در دست گرفتن حکومت، تظاهرات کرده بودند. معترضان به کودتا روز دوشنبه نیز در خارطوم به خیابان‌ها آمده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم‌زمان با سخنرانی تلویزیونی عبدالفتاح البرهان، درگیری نیروهای نظامی در خیابان‌های خارطوم با معترضان، درمواردی به تیراندازی مستقیم منجر شده است.  

براساس گزارش‌ها گروهی از نیروهای نظامی مقر رادیو و تلویزیون دولتی سودان را در خارطوم اشغال کرده‌اند و ارتباط تلفنی و اینترنت در آن شهر قطع شده است. فرودگاه شهر خارطوم  نیز تعطیل و پروازهای بین‌المللی به مبدا و مقصد این شهر، متوقف شده است.

فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی، کودتا را «اقدامی در راستای تضعیف گذار سیاسی» در آن کشور دانست و بازداشت نخست‌وزیر و دیگر مقام دولتی و سیاسی را غیرقابل قبول دانست. 

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان در این بیانیه مسئولیت امنیت و سلامت افراد بازداشت‌شده را برعهده نیروهای امنیتی دانسته و خواسته است تا فورا «افرادی را که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده یا در حبس خانگی قرار گرفته‌اند»، آزاد کنند. او همچنین خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در سودان و بازگشت آن‌ها به گفت‌وگو و نظم قانون اساسی شده است.

علاوه‌بر سازمان ملل متحد، دیگر نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف، ازجمله ایالات متحده آمریکا، اتحادیه کشورهای عرب و اتحادیه اروپا نیز «نگرانی عمیق» خود از کودتای نظامی در سودان را ابراز کرده‌اند.

بیشتر از جهان