همسر نازنین زاغری: به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد

وزارت خارجه بریتانیا گفت برای آزادی نازنین زاغری «همچنان به ایران فشار خواهد آورد»

خانم زاغری-رتکلیف که تابعیت دوگانه دارد، سه سال است به اتهام جاسوسی در ایران در زندانی است- Tolga Akmen / AFP

همسر شهروند دوتابعیتی زندانی در جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار با وزیر خارجه بریتانیا گفت که به اعتصاب غذای خود جلو ساختمان وزارت خارجه ادامه خواهد داد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، روز پنجشنبه اظهار داشت که وزرای دولت هنوز «زیادی می‌ترسند» برای بازگرداندن خانم زاغری به خانه اقدامی انجام دهند.

ریچارد رتکلیف که از روز یکشنبه اعتصاب غذا کرده است، با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا دیدار کرده است. در این دیدار، تولیپ صدیق، نماینده مجلس هم حضور داشته است.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده است که در این زمینه «همچنان به ایران فشار خواهد آورد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم زاغری-رتکلیف که تابعیت دوگانه دارد، سه سال است به اتهام جاسوسی در ایران در زندانی است؛ اتهامی که او آن را به‌شدت تکذیب می‌کند. نازنین زاغری که یک دختر دارد، تاکنون سه سال از پنج سال دوره محکومیت خود را در زندان سپری کرده است.  

رای محکومیت یک ساله پرونده دوم نازنین زاغری، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

در پی تایید این حکم، وزیر خارجه بریتانیا تصمیم جمهوری اسلامی ایران را غیرقابل‌قبول خواند.

ریچارد رتکلیف روز پنجشنبه، پس از دیدار با لیز تراس، به بی‌بی‌سی گفت از اینکه دولت بریتانیا درباره رهایی همسرش هیچ تضمینی نداده، «ناامید» شده است.

او گفت: «انتقاد من از دولت بریتانیا این است که ایمنی شهروندان بریتانیایی را در جریان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار نداده‌ است؛ در حالی که برای دولت هیچ چیزی نباید از محافظت از شهروندانش مهم‌تر باشد.»

بیرون ساختمان وزارت خارجه و دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، دو چادر برپا شده است که روی آن‌ها پلاکاردهایی با نوشته «نازنین را آزاد کنید» دیده می‌شود و چندین دسته‌گل‌ و مجموعه‌ای از قلوه‌سنگ‌های رنگ شده کنار آن‌ها گذاشته شده است.

آقای رتکلیف سال ۲۰۱۹ هم به مدت ۱۵ روز بیرون ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اعتصاب غذا کرده بود.

خانم صدیق روز دوشنبه، به مجلس عوام بریتانیا گفت که لیز تراس و بوریس جانسون باید «برای فشار آوردن به گروگان‌گیری [دولت] جمهوری اسلامی ایران و بازگرداندن نازنین به خانه جدی‌تر عمل کنند.»