حکم یک سال زندان پرونده دوم نازنین زاغری تایید شد

وزیر خارجه بریتانیا این حکم را غیر قابل قبول دانست و خواستار آزادی نازنین زاغری شد

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، بارها از دولت بریتانیا و جامعه جهانی خواسته است تا موضع محکم‌تری علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنند- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

رای محکومیت یک ساله پرونده دوم نازنین زاغری، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری، از صدور و ابلاغ رای پرونده دوم موکلش در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد.

در پی تایید این حکم، وزیر خارجه بریتانیا تصمیم جمهوری اسلامی ایران را غیر قابل قبول خواند.

لیز تراس، در صفحه توییتر خود نوشت که تصمیم ایران برای ادامه اتهامات «بی‌اساس» علیه نازنین زاغری-رتکلیف کاملا غیرقابل قبول است و هیچ دلیل معتبری برای ادامه بازداشت او وجود ندارد و او باید آزاد شود.

وی در ادامه نوشت: تمام تلاش خود را برای کمک به نازنین و خانوده‌اش انجام می‌دهم.

نازنین زاغری در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و یک سال ممنوع الخروجی محکوم شده بود.

به گفته این وکیل دادگستری، در پی اعتراض به رای، پرونده موکلش به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد و نهایتا دادگاه بدون برگزاری جلسه رسیدگی، رای دادگاه بدوی را عینا‌ تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حجت کرمانی افزود: «هرچند از نظر موکل و اینجانب، رای صادره منطبق بر موازین قانونی و شرعی نمی‌باشد، ضمن تمکین از رای صادره، پس از ارسال پرونده به اجرای احکام و با توجه به پرونده سابق خانم زاغری و این که قانونا امکان اجرای این حکم وجود ندارد، اقدامات قانونی لازم انجام خواهد پذیرفت.»

نازنین زاغری، به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی در همان زمان، متهم شده بود.

این زندانی دو تابعیتی، سال ۱۳۹۵ در فرودگاه تهران و به اتهام «جاسوسی» بازداشت، و به پنج سال زندان محکوم شد. چند ماه پیش،‌ با وجود پایان یافتن دوران محکومیتش، مجددا پرونده‌ تازه‌ای علیه او گشوده شد. در آن پرونده نیز او دوباره به زندان محکوم شد.

بریتانیا و ایران بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران بابت یک قرارداد فروش اسلحه که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در ایران به مرحله عمل نرسید، در حال گفت‌وگو هستند. اما تهران ارتباط بین بازداشت نازنین زاغری و آن موضوع را رد کرده است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، بارها از دولت بریتانیا و جامعه جهانی خواسته است تا موضع محکم‌تری علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنند.