فعالان کارزار رهایی نازنین زاغری خواستار تحریم ده مقام ایران

وزیر خارجه بریتانیا قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان مللل متحد در نیویورک با همتای ایرانی‌اش حسین امیرعبداللهیان دیدار کند

نازنین زاغری در سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی شد- Ben STANSALL / AFP

فعالان کارزار رهایی نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران، خواستار تحریم فوری ده مقام جمهوری اسلامی ایران به دلیل دست داشتن در گروگانگیری شدند.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، از وزارت خارجه بریتانیا خواست دارایی‌های این مقام‌ها را مسدود کند و سفر آن‌ها به بریتانیا را هم ممنوع کند.

او گفت فهرست این ده نفر را به لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، داده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رتکلیف که با تلویزیون بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت: «نام ده نفر را [به وزارت خارجه] داده‌ایم. این اولین فهرست است...این فقط حبس ناعادلانه نیست، این گروگانگیری است.»

«یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر شاهدش بوده‌ایم این است که ایران بابت حبس نازنین و دیگران هیچ هزینه‌ای نپرداخته، و در نتیجه، امروز نسب به زمانی که نازنین نخستین بار بازداشت شد، تعداد بیشتری از اتباع بریتانیا در ایران زندانی‌اند.»

او افزود که خواهان «تحریم‌های همه‌جانبه» یا «مجازات جمعی» نیست، و گفت: «به نظرم دیگر این وضع قابل تحمل نیست. باید پیام روشنی به ایران داد (تا بداند) که نمی‌تواند از افراد بی‌گناه به این شکل استفاده کند.»

وزیر خارجه بریتانیا قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با همتای ایرانی‌اش، حسین امیرعبداللهیان، دیدار کند.

خانم زاغری که در سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی شد، در آوریل گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان دیگر محکوم شد.

بریتانیا و ایران بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران بابت یک قرارداد فروش اسلحه که با وقوع انقلاب ۱۹۷۹ در ایران به مرحله اجرا نرسید، در حال گفت‌وگو هستند. اما تهران ارتباط بین بازداشت نازنین زاغری و آن موضوع را رد کرده است.