مقدماتی جام جهانی فوتبال؛ افغانستان مقابل میزبان

فوتبالیست‌های افغانستان آماده مسابقه با قهرمان آسیا

ATTA KENARE / AFP 

تیم ملی فوتبال افغانستان 

در سری مسابقات راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳، افغانستان در نخستین بازی‌اش امروز به مصاف قطر می‌رود، تیم نیرومندی که برای حفظ عنوان قهرمانی آسیا مبارزه خواهد کرد. این مسابقه در ورزشگاه السد در دوحه برگزار می شود. بازیکنان افغانستان دو روز پیش (دوشنبه ۱۱ شهریور) به قطر رسیدند تا خود را برای رقابت با نیرومندترین تیم آسیایی آماده کنند.

«انوش دستگیر» مربی تیم ملی فوتبال افغانستان می‌گوید، به دلیل نبود امکانات مالی نتوانستند زودتر به دوحه سفر کنند تا برای تمرین فرصت بیشتری داشته باشند، اما با این‌حال او امیدوار است که بازیکنان افغانستان نتایج بهتری را رقم بزنند. 

قطر که میزبان مسابقات جام جهانی سال ۲۰۲۲ است آماد‌گی ویژه برای این مسابقات دارد که قرار است ساعت ۹ امشب به وقت کابل برگزار شود. فدراسیون فوتبال افغانستان فهرست بازیکنان خود برای رقابت‌های انتخابی جام جهانی را در اواخر ماه مرداد اعلام کرد.

اویس عزیزی، فیصل حمیدی، حلال حسینی، میلاد انتظار، حسن امین، ذوالفقار نظری، هارون امیری، فرزاد عطایی، هوشنگ نورعلی، شریف محمد، نجیم حیدری، عمران حیدری، نورالله امیری، آدم نجم، یارمحمد ذکرخیل، امید پوپلزی، اباسین علی‌خیل، نعیم رحیمی، فیصل شایسته، نور حسین، جبار شرزه و زبیر امیری به رهبری فرشاد نور به میدان خواهند رفت. تیم افغانستان پس از رقابت مقابل قطر، به تاجیکستان می‌رود تا در شهر دوشنبه، بازی با بنگلادش را میزبانی کند که قرار است به روز ۱۰ سپتامبر برگزار شود.

مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ با حضور ۴۰ تیم آسیایی امروز آغاز شد و حدود ده ماه ادامه دارد. این تیم‌ها در هشت گروه به رقابت می‌پردازند و افغانستان با کشورهای قطر، بنگلادش، هند و عمان همگروه است.

مسابقات افغانستان در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ چین

۲۰۱۹

۵ سپتامبر

افغانستان مقابل قطر

۱۰ سپتامبر

افغانستان مقابل بنگلادش

۱۰ اکتبر

افغانستان مقابل عمان

۱۴ نوامبر

افغانستان مقابل هند

۱۹ نوامبر

افغانستان مقابل قطر

۲۰۲۰

۲۶ مارس

افغانستان مقابل بنگلادش

۳۱ مارس

افغانستان مقابل عمان

۹ ژوئن

افغانستان مقابل هند

از هر گروه، صدرنشین به دور سوم مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ صعود می‌کند و چهار تیم دوم برتر نیز به آنها اضافه خواهند شد تا در مجموع ۱۲ تیم به دور پایانی مرحله انتخابی راه پیدا کنند و در دو گروه ۶ تیمی برای انتخاب نمایندگان آسیا رقابت کنند. این ۱۲ تیم برتر همچنین سهمیه حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را کسب می‌کنند. در ادامه نیز ۲۸ تیمی که شانس حضور در جام جهانی قطر را نخواهند داشت به مصاف هم می‌روند که در نهایت ۱۲ تیم دیگر نیز راهی جام ملت‌های آسیا خواهند شد.

جام ملت‌های آسیا

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ با شرکت ۲۴ تیم کشورهای آسیایی و با میزبانی چین برگزار می‌شود.

آخرین دوره این مسابقات امسال ۲۰۱۹ و برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم به میزبانی امارات برگزار شد که در نهایت قطر به عنوان قهرمانی رسید. تیم ملی فوتبال ایران هم در این دوره در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب ژاپن شد و از رسیدن به فینال بازماند.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، بیست و دومین جام جهانی است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در قطر برگزار خواهد شد. اولین بار است که یک کشور عربی از خاورمیانه میزبانی این مسابقات را برعهده خواهد داشت.

بیشتر از ورزش