پانسمان هوشمند از وضعیت زخم خبر می‌دهد

این نوار زخم‌بندی هوشمند داری حسگر‌هایی است که رطوبت زخم را اندازه‌گیری و به تلفن همراه پزشک ارسال می‌کند

فناوری جدید به پزشک امکان می‌دهد بدون نیاز به برداشتن نوار از روی زخم‌ها وضعیت آن‌ها را تحت نظر داشته باشد - عکس تزئینی است - Pixabay

محققان نوار زخم‌بندی جدیدی ساخته‌اند که به پزشک کمک می‌کند بدون برداشتن آن از روی زخم‌ها وضعیت بهبود آن‌ها را بررسی کند.

طبق تحقیقی که روز دوشنبه ۳ آبان در مجله مرزهای فیزیک (Frontiers in Physics) انتشار یافته است این نوار زخم‌بندی جدید دارای یک حسگراست که رطوبت زخم را با حساسیت بالایی اندازه‌گیری می‌کند و  داده‌ها را به تلفن همراه هوشمند واقع در نزدیکی خود می‌فرستد.

محققان بر این باورند که این فناوری جدید به پزشک امکان می‌دهد بدون نیاز به برداشتن نوار از روی زخم‌ها وضعیت آن‌ها را تحت نظر داشته باشد.

میزان رطوبت زخم یکی از مهم‌ترین عامل‌های اثرگذار در بهبود آن است و در حالت متعارف برای بررسی این متغیر باید نوار را از روی زخم برداشت و چنین کاری ممکن است به بافت‌های ظریف آسیب بزند.

اما به گفته این محققان در نوار هوش‌مند زخم‌بندی، پلیمر رسانایی به نام «پدوت: پی‌اس‌اس» به کار رفته است که پایشگری رطوبت زخم بدون آسیب زدن به بافت‌ها را میسر می‌کند.

این پلیمر را درون توری زخم‌بندی قرار می‌دهند و همراه با نوارهای زخم‌بندی موجود در بازار روی زخم می‌بندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مارتا تسارولو از دانشگاه بولونیای ایتالیا آمده است: پدوت: پی‌اس‌اس پلیمر آلی نیم‌رسانایی است که به آسانی می‌توان آن را همانند جوهر روی چند لایه ته‌نشین کرد.

به گفته این محققان هر تغییر چشمگیری که در رطوبت زخم رخ دهد سیگنال الکتریکی تحت سنجش حسگر را تغییر می‌دهد.

دکتر تسارولو می‌گوید: برچسب «آر.اف.آی.‌دی» ارزان، قابل دفع و سازگار با نوار زخم‌بندی هم درون منسوجات آن گنجانده‌ایم که شبیه برچسب‌های ایمنی مورد استفاده روی پوشاک است. این برچسب اطلاعات میزان رطوبت زخم را به صورت بی‌سیم برای تلفن همراه هوش‌مند ارسال می‌کند و در نتیجه خدمه درمان متوجه می‌شوند که چه زمانی باید نوار زخم‌بندی را عوض کنند.

محققان این نوار زخم‌بندی را در معرض نوع مصنوعی خونابه (مایعات تراوشی از زخم) قرار دادند و متوجه شدند حساسیت بالایی دارد و اطلاعاتی که برای وضعیت‌های خشک، مرطوب و اشباع ارائه می‌دهد خیلی با هم متفاوت هستند.

محققان می‌گویند که می‌توان با استفاده از تلفیق مناسب توری زخم‌بندی و لایه جذب‌کننده، به نوار زخم‌بندی هوش‌مند غیرفعالی رسید که وقتی زخم از حالت مرطوب به خشک یا برعکس تغییر حالت دهد برای برچسب آر.اف.آی.دی هشدار ارسال کند.

به نظر این محققان و طبق نتایج این پژوهش نوار زخم‌بندی هوش‌مند می‌تواند ابزار با ارزشی برای مداوای زخم‌ها باشد.

در بیانیه دکتر لوکا پوسانزینی یکی از نویسندگان این تحقیق آمده است: مجموعه‌ای از نوارهای زخم‌بندی دارای لایه‌های مختلف و با قابلیت جذب و مشخصات متفاوت ساخته‌ایم زیرا زخم‌ها مثل زخم تاول و زخم سوختگی انواع مختلفی از کم‌خونابه تا پرخونابه دارند و به زخم‌بندی مناسب خود نیاز دارند.

البته این محققان معتقدند برای متناسب‌سازی امکانات این حسگر با بهبود بهینه زخم تحقیقات بیش‌تری لازم است تا بتوان نوار هوش‌مند زخم‌بندی را در انواع مختلف زخم‌ها به کار گرفت.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی