هشت کودک در اثر گرسنگی در کابل جان داده‌اند

«این کودکان متعلق به خانواده‌های شیعه و از جامعه هزاره افغانستان بودند»

حاجی محمد محقق از رهبران سیاسی قوم هزاره، در صفحه رسمی‌اش در فیس‌بوک، از فوت هشت کودک در اثر گرسنگی در غرب کابل خبر داده است. آقای محقق در این مورد نوشته است: «وفات ٨ كودک از فرط گرسنگى در غرب كابل در پايتخت افغانستان، در سايه سلطه كسانى كه حاكميتشان را اسلامى می‌دانند بسى جاى خجالت و ننگ است.»

آقای محقق گفته است این کودکان متعلق به خانواده‌های شیعه و از جامعه هزاره افغانستان بودند و به همین دلیل تاکنون طالبان هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق نشان نداده است.

او با ابراز نگرانی از بیکاری، قحطی و گرسنگی در افغانستان، از کشورها و سازمان‌های کمک‌رسان خواسته است که برای کمک به مردم افغانستان دست به کار شوند و از وقوع فاجعه انسانی جلوگیری کنند.

محمد محقق با انتقاد از عملکرد طالبان نوشته است: «حاكميت طالبان نه تنها در فكر تامين كار و امنيت مردم نيست كه خودشان كار و امنيت را از مردم گرفته‌اند و كاركنان آن [ افراد طالبان] نان و غذاى شبانه روزى خود را از مردم بيچاره و گرسنه حواله می‌كنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای محقق همچنان از سازمان‌های کمک‌رسان خواسته است که به صورت مشخص به وضعیت مناطق کوهستانی و دورافتاده مانند بدخشان و مناطق مرکزی افغانستان که راه‌های مواصلاتی‌‌شان در زمستان مسدود می‌شوند، رسیدگی کنند. محقق گفته است در صورتی که در فصل سرما به ساکنان این مناطق مواد غذایی، دارو و سوخت نرسد، وقوع فاجعه انسانی حتمی است.

در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان و قطع شدن منابع عایداتی میلیون‌ها نفر که با سازمان‌های دولتی و غیر دولتی کار می‌کردند، نگرانی‌ها از گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان افزایش یافت. پیش از این و به ویژه در دو سال اخیر، به دلیل خشکسالی و کاهش ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی، بحران همه‌گیری کرونا و جنگ گسترده در سراسر افغانستان، زیربناهای اقتصادی و عایداتی مردم در این کشور به شدت آسیب دیده است.

بر اساس گزارش سازمان غذایی جهان که اوایل سپتامبر و سه هفته پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان منتشر شد، تنها پنج درصد از خانواده‌های افغانستان غذای کافی برای خوردن دارند. بر مبنای این گزارش، چهارده میلیون افغان از نا‌امنی غذایی و کمبود شدید مواد خوراکی رنج می‌‎برند.

در این گزارش وضعیت سلامتی یک میلیون کودک نگران‌کننده گزارش شده و گفته شده است که این کودکان از سوء‌تغذی رنج می‌برند و به معالجه فوری نیاز دارند. در این گزارش همچنان آمده است که نیمی از کودکان زیر پنج سال در افغانستان دچار سوء‌تغذیه‌اند و اگر رسیدگی فوری به کودکان نشود، یک میلیون کودک در خطر مرگ قرار دارند.