آمریکا در آستانه تایید واکسن کرونای فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله

«فواید واکسن برای این گروه سنی بسیار بیشتر از خطرهایی مانند بروز عارضه نادر التهاب قلبی در آن‌هاست»

واکسن فایزر-بایون‌تک در حال حاضر برای واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در آمریکا استفاده می‌شود- Joseph Prezioso / AFP

به گفته متخصصان سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، فواید واکسن کرونای فایزر-بایون‌تک برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله بسیار بیشتر از خطرهای احتمالی آن است.  

شرکت‌های آمریکایی و آلمانی فایزر و بایون‌تک پیش‌تر از کارآمدی و اثربخشی ۹۰.۷ درصدی واکسن خود برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ در کودکان گروه سنی پنج تا ۱۱ ساله بر اساس کارآزمایی‌های بالینی خبر داده‌اند.

اما بنابر گزارش‌ها، تزریق واکسن‌های کرونای فایزر-بایون‌تک و مدرنا، هردو در موارد بسیار نادر، با عارضه التهاب قلبی (میوکاردیت) به‌ویژه در مردان جوان همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گویند اگر تعداد موارد نادر التهاب قلبی احتمالی در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال را مشابه با شمار موارد بروز این عارضه در ۱۲ تا ۱۵ ساله‌های واکسینه‌شده در نظر بگیریم، تعداد موارد بستری‌شدن ناشی از کووید- ۱۹ در این گروه سنی که تزریق واکسن از آن پیشگیری می‌‌کند، بسیار بیشتر از موارد بستری شدن احتمالی به‌علت عارضه التهاب قلبی خواهد بود.

این درحالی است که بنابر اعلام شرکت فایزر، نرخ بروز عارضه نادر التهاب قلبی در کودکان کوچک‌تر، احتمالا از گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ ساله پایین‌تر خواهد بود، چون آن‌ها دوز کمتری از واکسن را دریافت می‌کنند. در کارآزمایی‌های اخیر شرکت فایزر، به کودکان پنج تا ۱۱ ساله، دو نوبت واکسن با دوز ۱۰ میکروگرم تزریق شده است که یک‌سوم دوز مورد استفاده برای بزرگسالان و افراد بالای ۱۲ سال است.  

قرار است روز سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، یک کمیته‌ مشورتی متشکل از کارشناسان مستقل، نتیجه نهایی بررسی‌ها و توصیه خود برای تایید یا رد کردن استفاده از واکسن کرونای فایزر-بایون‌تک برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه دهد.

درصورتی‌که سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واکسن فایزر-بایون‌تک برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله را تایید کند، این نخستین واکسن کرونای دارای مجوز تزریق به این گروه سنی در ایالات متحده آمریکا خواهد بود که به‌زودی و از اوایل ماه نوامبر در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. این واکسن در حال حاضر در آمریکا برای واکسیناسیون افراد ۱۲ سال به بالا استفاده می‌شود.