فایزر به‌دنبال مجوز واکسن کرونا برای کودکان زیر ۱۲ سال

این شرکت داروسازی اعلام کرد دوز لازم برای کودکان سنین دبستان یک‌سوم دوز واکسن کرونای بزرگسالان است

با توجه به بازگشایی مدارس بسیاری از والدین با نگرانی منتظرند تا واکسیناسیون فرزندان کوچکتر از ۱۲ سال نیز آغاز شود- JACK GUEZ / AFP

شرکت داروسازی فایزر از کارآمدی واکسن خود برای مقابله یا بیماری کووید-۱۹ در کودکان پنج تا ۱۱ ساله خبر داد و اعلام کرد به‌زودی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا مجوز استفاده از واکسن برای این گروه سنی را درخواست خواهد کرد.

در حال حاضر واکسن کرونای فایزر-بایون‌تک در ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و بعضی کشورهای دیگر برای تمام افراد بالای ۱۲ سال در دسترس است. اما با توجه به بازگشایی مدارس و افزایش ابتلای کودکان به کووید-۱۹ در پی گسترش شیوع گونه جهش‌یافته به‌شدت مسری دلتا از ویروس کرونا، بسیاری از والدین با نگرانی منتظرند تا واکسیناسیون فرزندان کوچکتر از ۱۲ سال نیز آغاز شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر بیل گروبر، معاون ارشد بخش تولید شرکت فایزر، روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این شرکت برای کودکان سنین دبستان دوز پایین‌تری از واکسن کرونا، یعنی یک‌سوم مقدار دوز برای بزرگسالان، را آزمایش کرده است. به گفته او، براساس این آزمایش، میزان پادتن‌های تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا در بدن کودکان پنج تا ۱۱ ساله‌ای که هر دو دوز واکسن دریافت کرده‌ بودند، به‌اندازه نوجوانان و جوانان واکسینه‌شده بوده است. 

این مقام شرکت فایزر تاکید کرد که دوز تعیین‌شده برای کودکان زیر ۱۲ سال ایمن و بدون خطر است و آن‌ها پس از دریافت واکسن ممکن است عوارض جانبی از جمله درد در محل تزریق واکسن، تب یا بدن‌درد را مشابه با جوانان یا خفیف‌تر از آن‌ها تجربه کنند.   

به گفته گروبر شرکت‌های داروسازی فایزر و بایون‌تک قصد دارند تا پایان ماه جاری از سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده اضطراری واکسن در این گروه سنی مجوز درخواست کنند و پس از آن به‌سراغ نهادهای تنظیم‌کننده مقررات دارویی در اتحادیه اروپا و بریتانیا بروند. 

پیش‌تر پیتر مارکز، رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا، گفته است که به‌منظور تایید واکسن کرونا برای کودکان، شرکت فایزر باید نتایج کارآزمایی بالینی خود را در اختیار آن سازمان بگذارد. او ابراز امیدواری کرد که آن سازمان با ارزیابی داده‌ها «در طول چند هفته»، در مورد ایمنی و کارآمدی واکسن برای این گروه سنی کودکان تصمیم‌گیری کند.   

بیشتر از بهداشت و درمان