چرا گوشت و ماهی چین این‌قدر نمک دارد؟

کاهش مصرف نمک یکی از موثرترین شیوه‌های جلوگیری از بیماری‌های قلبی است

«حداکثر مقدار مصرف نمک هر فرد نباید از ۲ هزار میلی‌گرم در روز تجاوز کند» - Pexels

پژوهشی جدید حاکی از آن است که فرآورده‌های غذایی تولید شده از گوشت و ماهی در چین، در مقایسه با پنج کشور عمده جهان، حاوی بیشترین میزان نمک است.  

پس از چین، ایالات متحده و پس از آن آفریقای جنوبی، استرالیا و بریتانیا به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین کشورهایی‌اند که بیشترین مقدار نمک را در فرآورده‌های غذایی خود به‌کار می‌برند. 

کاهش میزان مصرف نمک یکی از موثرترین شیوه‌های جلوگیری از فشار خون و مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی عنوان شده است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که حداکثر مقدار مصرف نمک هر فرد نباید از ۲ هزار میلی‌گرم در روز تجاوز کند. این مقدار نیمی از حد متوسط مصرف نمک در سطح جهانی در سال ۲۰۱۰ است. هدف این نهاد کاهش سی درصدی مصرف نمک در جهان تا سال ۲۰۲۵ است. 

پژوهشگران در دانشگاه‌های نقاط مختلف چین به منظور ارزیابی نحوه پیشرفت به‌سوی این هدف، میزان نمک موجود در یک رشته فرآورده غذایی روزمره مردم را در پنج کشور جهان که حجم بالایی از مصرف گوشت و ماهی دارند، بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که نتیجه آن در نشریه «بی‌‌ام‌جِی اُپِن» منتشر شده است، مواد غذایی کنسرو‌شده، تازه و یخ‌زده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ نشان داده است که میزان نمک استفاده شده در این مواد بسته به مواد غذایی و نشان تجارتی آن متفاوت است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای نمونه، عملکرد بریتانیا و آمریکا در استفاده از نمک در گوشت نمک‌سود خوک (بِیکِن)، رضایت‌بخش نبود، اما در دیگر گزینه‌های جایگزین گوشتی پذیرفتنی بوده است.

در این پژوهش حدود ۲۶ هزار و پانصد فرآورده غذایی در پنج کشور بزرگ جهان مورد آزمایش قرار گرفت.

در مجموع، چین بیشترین میزان استفاده از نمک را (‌۱۰۵۰ میلی‌گرم /۱۰۰ گرم) در تمام مواد غذایی‌اش داشته است. میزان استفاده از نمک در فرآورده‌های گوشتی (۱۰۶۶میلی‌گرم/۱۰۰ گرم) و در ماهی (۹۴۲ میلی‌گرم /۱۰۰ گرم)، این کشور را در صدر آمریکا و آفریقای جنوبی، بریتانیا و استرالیا قرار می‌دهد که برابر با (‌۴۳۲میلی گرم/۱۰۰ گرم) است.

اما میانگین میزان نمک در فرآورد‌ه‌های گوشتی استرالیا (۵۸۰ میلی‌گرم/ ۱۰۰ گرم) است و اندکی کمتر از آن در بریتانیا (‌۵۹۰ میلی‌گرم‌/ ۱۰۰ گرم) بوده است. 

 بخش عمده‌‌ای از تولیدات فرآوری‌شده در رده «قرمز و نارنجی» قرار می‌گیرد، اما بیشترین فرآورده‌های «سبز» در فروشگاه‌های مواد غذایی بریتانیا دیده شده است. بریتانیا همچنین دارای بالاترین درصد فرآورده‌هایی بود که به هدف خود در کاهش نمک در محصولات غذایی دست یافته است.

یک سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا گفت: «ما به کاهش میزان نمک در فرآورده‌های غذایی که خطر فشار خون و بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد، متعهدیم و این پژوهش نمایانگر پیشرفتی است که این صنعت (تولید فرآورده‌های غذایی) به آن دست یافته است.»

او افزود: «ما به منظور کاهش میزان نمک در فرآورده‌های معمول غذایی به همکاری با صنایع تولید غذا ادامه خواهیم داد.» 

مصرف روزانه ۱۰۰ گرم فرآورده‌های گوشتی یا ماهی در آمریکا و چین حاوی ۴۷ درصد میزان مصرف روزانه نمک مورد توصیه سازمان بهداشت جهانی است. این میزان در آفریقای جنوبی ۳۷ درصد، در استرالیا حدود ۳۵ درصد و در بریتانیا ۲۷ درصد است. 

پژوهشگران در این گزارش نوشته‌اند: «جایگزین کردن یا تغییر ماهیت فرآورده‌های غذایی پرنمک که سال‌ها به بازار عرضه شده، آسان نیست اما تفاوت چشمگیر در کاربرد نمک در فرآورده‌های مشابه در کشورهای متفاوت و تفاوت میزان نمک در تولیدات مشابه با نشان‌های تجارتی مختلف در یک کشور، نمایانگر آن است که هنوز هم جای بسیاری برای کاهش نمک در فرآورده‌های غذایی وجود دارد.»

© The Independent