شهبانو فرح: با گذشت ۴۲ سال، مردم هنوز مشتاق شنیدن خاطراتم هستند

کتاب خاطرات شهبانو فرح با عنوان «۱۰۰۱ روز» به زبان انگلیسی تجدید چاپ شد

شهبانو فرح پهلوی، ملکه پیشین ایران- PATRICK KOVARIK / AFP

مرکز مطالعات خاورمیانه‌ دانشگاه آمریکایی هاروارد روز پنجشنبه میزبان یک نشست مجازی با حضور شهبانو فرح پهلوی به مناسبت انتشار نسخه جدید کتاب خاطرات او با عنوان «۱۰۰۱ روز» بود.

کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ به زبان فرانسه با همین عنوان اصلی و با عنوان فرعی «خاطرات یک ملکه» منتشر شد و قرار است نسخه جدید آن شانزدهم نوامبر امسال با طراحی جدید عرضه شود.

دیوید راکسبرگ، میزبان گفت‌وگو، در ابتدا شرح مختصری از فعالیت‌های فرح پهلوی در عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد و شهبانو نیز از برگزاری نشست و دعوت از او برای شرکت در آن قدردانی کرد.

شهبانو فرح گفت از پیشنهاد انتشار مجدد کتاب بسیار استقبال کرد و از این که قرار است بخشی از درآمد آن به مرکزی که به یاد فرزند درگذشته او، علیرضا پهلوی، در دانشگاه هاروارد تاسیس شده اختصاص یابد، تحت تاثیر قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا پهلوی، فرزند سوم محمدرضا پهلوی و فرح دیبا، متولد اردیبهشت ۱۳۴۵ بود که پس از انقلاب ۵۷ و ترک ایران، در دی ۱۳۸۹ در بوستون ایالات متحده خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.

ملکه پیشین ایران درباره دلیل انتخاب عنوان «۱۰۰۱ روز» برای کتاب در آن زمان که یادآور داستان قدیمی «هزار و یک شب» است گفت، این انتخاب ناشر بود و دلیلش این بود که داستان‌ها تمامی نداشتند.

او که در این نشست به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد افزود با وجود گذشت چهل و دو سال از انقلاب همواره خاطرات زیادی برای بازگو کردن دارد و مردم نیز همچنان مشتاق شنیدن آنها هستند.

شهبانو فرح افزود: «باید اذعان کنم که زندگی بسیار جالبی داشتم، و در عین حال بسیار سخت و بسیار زیبا، و این اقبال را داشتم که فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های گوناگون را با کمک هموطنانم انجام دهم.»

ملکه پیشین ایران گفت: «بعد از همه حرف و حدیث هایی که کسانی که کشور ما را تصرف کردند در این سال‌ها زده‌اند، حس می‌کنم مردم ایران به ویژه جوانان ابراز همدردی می‌کنند و این دلگرم‌کننده است.»

او در ادامه در پاسخ به پرسش‌های مجری برنامه در مورد بخش‌هایی از خاطراتی که در کتاب مطرح شده توضیحات مختصری داد، از دیدار با چهره‌ها و هنرمندان معروف گرفته تا تاسیس موزه‌های مختلف.

شهبانو فرح پهلوی با بیان این که مردم می‌دانند ایران در آن زمان چه بود و اکنون چیست، بار دیگر تاکید کرد که هیچگاه امیدش را از دست نمی‌دهد و همواره مثبت می‌اندیشد و مطمئن است نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.